16th November 2011, 18:44
|
Registered User
|
|
|
|
Pippi Langkous is racistisch
'Pippi Langkous is racistisch'
BRUSSEL - De Duitse theologe Eske Wollrad zegt dat 'Pippi Langkous' racistisch is: 'Lindgren schrijft Pippi's slechte eigenschappen toe aan haar contact met de negertjes.'
Pippi Langkous is de creatie van de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. Professor Eske Wollrad, als onderzoekster over racisme verbonden aan een universiteit in Oldenburg in Duitsland, noemt Pippi Langkous racistisch: 'Astrid Lindgren schrijft Pippi's neiging om te liegen toe aan haar lange verblijf in Afrika. Al Pippi's dwaasheden worden toegeschreven aan haar contact met de negers.'
Maar er is meer. In de Pippi Langkous-boeken komen ook donkere kindertjes voor die eerbiedig buigen voor blanke mannen. De buigende negertjes van het eiland Taka Tukaland zijn een teken van verborgen racisme.
Wollrad beschuldigt nog meer kinderliteratuur van racisme. Het verhaal van Het lelijke eendje laat aan kinderen zien dat anderssoortigen er niet bij horen. Om kinderen een goede omgang met verschillende culturen bij te brengen, raadt zij ouders aan om met hun kinderen te praten over racistische passages. 'Bovendien kunnen ouders figuren in het boek donker kleuren of foto's van kinderen met een andere huidskleur bij een afbeelding plakken.'
BRON:http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DM3I1IIL&word=astrid+lindgren
Eigen mening: Het verbaasde me eerlijk gezegd dat dit artikel nog niet eerder is gepost. Het handelt nochtans over een zeer interessant en actueel probleem. Bij het uitkomen van de Amerikaanse Kuifjefilm werd bijvoorbeeld het racisme in de kuifje-albums opnieuw opgerakeld. C.S. Lewis, de schrijver van de Narnia-verhalen, wordt ook beschuldigd van rascisme. Hetzelfde geldt helaas voor vele boeken (en ook films en series) en tegenwoordig zelfs voor onze sprookjes!
Hier erger ik me aan. Die sprookjes en boeken zijn deel van onze Westerse cultuur en het zou ronduit belachelijk zijn als wij dit erfgoed zouden verliezen omdat een paar 'critici' er een boodschap van rascisme uit afleiden zonder rekening te houden met de tijdsgeest van het verhaal, de gerepresenteerde wereld en mentaliteit van het verhaal of simpeleg de tijdsgeest en/of mentaliteit van de auteur zelf.
|