Enkele post bekijken
Oud 15th November 2011, 17:43
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User

Ik denk dat het in de eerste plaats aan de omgeving ligt of jongeren al dan niet naar musea gaan. Als je ouders positief staan tegenover een museumbezoek, zal je veel sneller zelf meegaan. De leraar als opvoeder en als cultuurparticipant speelt ook een grote rol. Leerlingen die niet van thuis uit aangemoedigd worden om naar musea te gaan, kunnen op school wel geprikkeld worden.
Het bezoek moet natuurlijk wel afgestemd worden op de jongeren. De meeste leerlingen vinden het ronduit saai om gewoon rond te wandelen en vraagjes over schilderijen op te lossen. Dat kan ik volledig begrijpen. Ik heb zelf ook niet aan alle museumbezoeken een goede herinnering.
Er is in Vlaanderen echter een groot aanbod met leuke activiteiten gericht op jongeren. Het Gallo Romeins Museum in Tongeren (European Museum of the Year 2011) heeft verschillende aangepaste programma's met ateliers en zelfs een speciaal Jongeren Actie Team met creatieve opdrachten tijdens de schoolvakanties. Het MAS in Antwerpen is voor schoolgroepen volledig gratis. Op elke verdieping is er na de tentoonstelling een creatieve verwerking in het thema.
Aan het aanbod en de prijs zal het dus alvast niet liggen, maar de jeugd moet wel zelf moeite doen om uit hun zetel te komen.

Extra informatie: www.mas.be en www.galloromeinsmuseum.be
Met citaat antwoorden