28th September 2005, 00:44
|
|
SR-lid
|
|
|
|
Ik kan er boeken over schrijven over vandalisme door jongeren, wonende tussen 3 basis- en secundaire scholen, een parochiezaal (met o-zo-leuke fuiven), chiro- en scoutslokalen (elk weekend feest!), een cultureel centrum en een jeugdhuis waar ze het vrijdagavond compleet normaal vinden om 'in hun complete nakie' de 'liefde te bedrijven', zich in hogere sferen te werken, eigendommen te besmeuren en stuk te maken. (en dan nog alles van dat achter te laten zodat kinderen die zaterdag naar de bib gaan, doodleuk injectienaalden, strips van de pil, condooms en dergelijke meer voor de ingang terugvinden) Zwijg me erover...
Van brievenbussen en (pas nieuwe) afsluitingen of beplantingen schiet vaak niet veel over: en inderdaad, wie kan ervoor opdraaien: de eigenaar zelf. In zo'n geval is het niet meer dan normaal dat de daders of hun ouders hiervoor financieel opdraaien. Je kan het hetzelfde stellen met de verkeersovertredingen die beboet worden: ok, akkoord. Wie fout doet zal ervoor opdraaien, en 10 000 BEF is al een behoorlijke som waar je eens flink over gaat nadenken. Maar toch blijft mijn vraag of dat jongeren gaat aanzetten tot 2x nadenken voor ze nog eens zoiets doen. De pakkans is klein (want meestal gebeuren zulke dingen 's nachts) en als ze dan al gepakt worden, dan draaien de ouders ervoor op --> en meestal hebben zulke jongeren het niet echt voor hun ouders (omdat deze nooit thuis zijn, zijzelf hun zin nooit krijgen of eender wat), wat zou het hen dan ook kunnen schelen als hun ouders een boete moeten betalen omwille van hun misdaden?
Overigens, in onze buurt hebben ze blijkbaar nog nooit gehoord van controle op of rond fuiven. Af en toe zie je eens een combi voorbijrijden, maar daar blijft het ook bij. Ze zijn te * om uit te stappen en te controleren wat er in zij- en achterstraatjes gebeurt... (btw: buiten het klagen onderneem ik ook hoor, mooie praatjes vullen overigens geen gaatjes )
|