14th November 2011, 12:57
|
Niels Olieslagers
|
|
|
|
Ik ben een voorstander van deze wet. Volgens mij is dit de enige effectieve manier om grote bedrijven, en de rest van de wereld, te laten inzien dat de uitstoot van broeikasgassen dringend moet dalen. Ik begrijp echter wel niet waarom deze boete bijna dubbel zo hoog is als in Europa. Dit hadden ze volgens mij toch anders moeten aanpakken. Net zoals Willem al zei, denk ik dat de Australische regering beter voor een geleidelijker proces had gekozen. Starten met een lage boete, en deze na een bepaalde periode laten stijgen, lijkt mij heel wat praktischer. Op deze manier hebben bedrijven toch nog de mogelijkheid om op zoek te gaan naar bv. nieuwe technieken zonder dat zij al onmiddellijk een heleboel geld verliezen. Hoewel de wet pas vanaf juli 2012 van start zal gaan, zal het onderzoek naar, en het gebruik van, nieuwe alternatieven zeer veel tijd in beslag nemen.
Positief is wel dat de Australische regering enkele maatregelen voorzag om de economische terugval tegen te gaan. Het valt uiteraard nog af te wachten of deze zullen voldoen.
Hopelijk spendeert de Australische overheid deze nieuwe inkomsten aan nuttige zaken. Zo kan men bijvoorbeeld een plan opstellen om van de steenkoolreserves over te schakelen naar groene stroom.
Ik wist trouwens niet dat Australië één van de grootste vervuilers ter wereld was. Daarom heb ik nog even wat cijfers opgezocht om hierover een beter beeld te krijgen. De top vijf van de meest vervuilende landen ter wereld ziet er zo uit:
1. China
2. De Verenigde Staten
3. Japan
4. India
5. Australië
Meer informatie vindt u hier en hier.
|