Enkele post bekijken
Oud 14th November 2011, 09:59
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User

Nederlandse dominee roept op om zondige kinderen te slaan

Ouders moeten een 'zondig' kind slaan. Die boodschap verkondigt dominee A. Vlietstra van de Hersteld Hervormde Kerk in het Nederlandse Katwijk, meldt het Leidsch Dagblad. Vlietstra baseert zich op teksten uit de zeventiende eeuw, die volgens hem beslist nog niet uit de tijd zijn.
"Als een kind zondigt, is kastijding een noodzakelijk antwoord. Als de ouders dat niet doen, gaan ze in tegen de wil van God, is zijn mening." De dominee geeft zijn opdracht in de Hervormde Nieuwsbrief, nadat hij een Katwijks echtpaar feliciteert met de geboorte van hun vijfde kind.

Het blijft voor hem niet bij een tik. "Een ouder kind heeft zwaardere lichamelijke straf nodig als het zondigt. Halstarrige kinderen moeten zelfs scherp gekastijd worden. Een zware misdaad en gruwel moet niet zacht worden bestraft."

Het Nederlands Jeugdinstituut, het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling en de stichting Defence for Children beoordelen het advies volgens het Leidsch Dagblad als onaanvaardbaar, schadelijk en strafbaar. (anp/adv)

14/11/11 08u15

Bron
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...-te-slaan.dhtml

Mening

Is het niet zo dat lijfstraffen ooit verboden werden met een rede? En waar staat in godsnaam dat God wilt dat kinderen geslagen worden? Ik denk dat er hier sprake is van een wel zeer vreemde interpretatie van zaken die worden voorgeschreven voor ons geloof. En documenten uit de 17e eeuw zijn naar mening helemaal niet meer van toepassing op deze tijd. Er zijn wetten en verdragen die mensen beschermen en die zijn dus niet bedoeld om tegengesproken te worden met documenten uit de 17e eeuw. Ik hoop dat er niet te veel 'zieke' zielen rondlopen die vinden dat deze dominee gelijk heeft, ik ga akkoord met een pedagogische tik, maar zware lijfstraffen lijken mij echt geen goed plan.
Met citaat antwoorden