Enkele post bekijken
Oud 13th November 2011, 17:11
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User

Persoonlijk vind ik de uitspraak van de Kankerliga een beetje overdreven. Volgens mij houdt men de prijzen niet bewust zo laag zodat er buitenlanders sigaretten komen kopen.
Ik vind het echter wel zeer interessant om te weten dat de prijzen van sigaretten in vergelijking met de prijzen van onze buurlanden laag liggen. Het zet me aan het denken over het belasten van deze goederen. Ik gaf al eerder op deze site aan dat het belasten van deze goederen geen effect had. Ik vraag mij af of een prijsstijging van een forser bedrag dan enkele centen, de rokers wel aanzet tot denken. Ik denk het eigenlijk niet. Rokers zijn verslaafd en voor hen van deze verslaving af te helpen zal veel meer nodig hebben dan enkel en alleen een hogere prijs, een roker moet namelijk zelf de motivatie vinden om te stoppen. Het kan inderdaad wel voor een enkeling een goede motivatie zijn maar ik vermoed dat de meerderheid wel enkele euro's meer zal betalen voor een pakje sigaretten.
Als ik uiteindelijke de som maak van heel mijn redenering dan kom ik uit op: Waarom zouden we roken niet zwaarder belasten? De enige nadelen die ik kan bespeuren zijn: een volgens mij redelijk kleine daling van de omzet en enkele woeste rokers.
Met citaat antwoorden