11th November 2011, 17:44
|
Registered User
|
|
|
|
Pensioen wordt niet genieten maar afzien
Bijna gepensioneerde vrouw maakt voor ons haar rekening.
“Pensioen wordt niet genieten maar afzien”
Reisjes? Schrappen. Feesten? Te duur. Shoppen? Enkel het hoognodige. Zo moet een gemiddelde gepensioneerde vrouw met een pensioentje van 927 euro (over)leven. Om dit aan te klagen , lanceert Minister van Staat Miet Smet een opmerkelijke wedstrijd. Vanaf vandaag moet een vrouw rondkomen met dit kleine pensioen. Als het lukt, wint ze 11.000 euro of een jaar pensioen. Dat dit niet makkelijk wordt beseft Marie-Josée Torbeyns (64) uit Tienen, die binnenkort met pensioen gaat, goed. ‘Ik dacht dat ik eindelijk kon gaan genieten, maar integendeel, het zal afzien worden.’ Zij maakt voor ons haar bedroevende rekening. Om haar woorden te staven, gunt Marie-Josée ons een gedetailleerde blik op haar persoonlijke financiën en de dingen die ze zal moeten schrappen om rond te komen met haar pensioen. Een bedroevende rekening.
Huidig loon : 1600 euro
Toekomstig pensioen : 1100 euro
-Elke maand 429 euro besparen
-Schrappen: etentjes, giften aan goede doelen, cadeautjes,reizen,feesten(Kerstmis, Nieuwjaar), tijdschriften
Bron: Het laatste nieuws van woensdag 2 november
Mening :
Dit artikel boeide mij enorm. Ik had ook een artikel in de streekkrant gelezen met de titel :‘16 % leeft onder de armoedegrens’. Uit het artikel in de streekkrant blijkt dat 16% van de Lierse bevolking een inkomen heeft dat lager is dan de armoedegrens. Ik vond dit enorm veel, wat moet
dat dan wel in de grote steden als Antwerpen en Brussel zijn?
Maar wat mij vooral opvalt is dat drie van de vier gepensioneerde vrouwen in ons land het moeten stellen met minder dan 1000 euro per maand. En dat bijna één op de vier leeft onder de armoedegrens van 878 euro per maand.
Er zijn natuurlijk oorzaken zoals de 4/5 regeling en het feit dat vrouwen sowieso al 20% minder verdienen dan mannen. Maar ik vind het schandalig dat vrouwen bijna tot de bedelstaf veroordeeld worden na een gans leven hard werken. De mensen weten absoluut niet welk pensioen ze later gaan krijgen.
Ik vind dat de overheid hierover beter moet informeren.
België het beloofde land? Ik heb er alvast mijn bedenkingen bij!
|