Enkele post bekijken
Oud 10th November 2011, 09:42
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

Ook Wall Street krijgt klappen - Berlusconi vergelijkt zichzelf met Benito Mussolini

Ook Wall Street krijgt klappen

© epa

De vrees dat Italië wegzinkt in het schuldenmoeras heeft vandaag ook lelijk huisgehouden op de beurs van New York. De sterindex Dow Jones sloot liefst 3,2 procent lager op 11.780,94 punten, een verlies van bijna 400 punten. De technologie-index Nasdaq ging 3,88 procent lager tot 2.621,65 punten, terwijl de breder samengestelde Standard & Poor's 500 3,67 procent verloor tot 1.229,10 punten.
De opluchting van gisteren toen Italiaans premier Silvio Berlusconi had aangekondigd dat hij zou opstappen, maakte vandaag al snel weer plaats voor bezorgdheid over het land. De Italiaanse langetermijnrente steeg boven 7 procent.

Het forse verlies van Wall Street is logisch, zegt analiste Lindsey Piegza van FTN Financial. "De bezorgdheid over besmetting neemt toe. We hebben hetzelfde gezien met Griekenland in oktober, en nu is het de beurt aan Italië, de derde economie van de eurozone."

Het verlies op Wall Street lag hoger dan in Europa. De meeste Europese beurzen verloren ongeveer 2 procent. Op de Bel20 in Brussel bleef het verlies beperkt tot 1,2 procent. (belga/sg)

09/11/11 22u59

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...t-klappen.dhtml

Het goede nieuws moet al plaats maken voor ongerustheid wat betreft de economie en de beurzen van zowel Italië als in Amerika. Zolang de crisis niet is opgelost, zal Berlusconi niet echt zijn plan tot aftreden doorvoeren. Dat is een verwachte ontwikkeling die ik al mijlenver had zien aankomen. Maar dit spreekt zijn eigen visie wel enorm tegen, dat zegt onderstaand artikel.

Berlusconi vergelijkt zichzelf met Benito Mussolini

© epa

De flamboyante Italiaanse premier Silvio Berlusconi heeft zichzelf vergeleken met Benito Mussolini, de dictator die in de Tweede Wereldoorlog collaboreerde met de Nazi's. Die verklaring deed hij in de Italiaanse krant La Stampa.

Benito Mussolini © ap
"Ik ben momenteel een boek met brieven van Mussolini en zijn minnares aan het lezen. Op een bepaald moment zegt Mussolini dat hij voor niets dient, want hij kan geen beslissingen nemen, maar enkel suggesties geven. Wel, ik heb altijd hetzelfde gevoel gehad. Hoewel jullie het al veel geschreven hebben, ben ik natuurlijk geen dictator, maar er zijn veel gelijkenissen tussen ons."

Uitvoerende macht
Berlusconi heeft gisteren aangekondigd dat hij zal aftreden als premier, van zodra de economische hervormingen zijn goedgekeurd. Zelf zegt Berlusconi dat hij opgelucht is om zijn functie van eerste minister achter zich te laten. "Ik voel me vrijer als een gewone burger. De geestelijke vaders van onze grondwet hebben, uit vrees dat de geschiedenis zich zou herhalen, de uitvoerende macht van deze functie enorm verzwakt."

Vakantie
Het is trouwens niet de eerste keer dat 'Il Cavaliere' over Mussolini praat. Ook in september 2004 had hij een straffe uitspraak over de dictator klaar: "Mussolini heeft nooit iemand vermoord. Mussolini stuurde mensen gedwongen op vakantie". (sg)

09/11/11 21u52

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...Mussolini.dhtml

Hij vind zelf dat hij ook het gevoel krijgt dat hij enkel suggesties mag geven en dat hij eigenlijk niets concreet mag doen. Hij vind zijn macht beperkt, waarom zou je dan niet ineens de fakkel doorgeven? Op die manier hoef je je toch nergens meer zorgen om te maken, want alles wordt naar iemand anders doorgespeeld! Of denkt hij bij zichzelf dat hij de juiste man op de juiste plaats is die iets kan betekenen?
Met citaat antwoorden