Enkele post bekijken
  #1  
Oud 9th November 2011, 18:48
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Stopborden in zes op de tien gevallen genegeerd

In zes op de tien gevallen stoppen weggebruikers niet voor een stopbord. Dat blijkt uit een telling van mobiliteitsorganisatie Touring op het terrein, zo berichten de kranten van de groep Sud Presse woensdag.
.De organisatie wil een sensibiliseringscampagne, maar wijst ook op het feit dat heel wat van die stopborden op totaal nutteloze plaatsen staan. Daar werkt men veel beter met een gevarendriehoek dan met een stopteken, zegt Touring.

Touring voerde in oktober op verschillende plaatsen in het land steekproeven uit. Er werden telkens honderd voertuigen gecontroleerd op het feit of ze al dan niet daadwerkelijk stopten aan een stopbord. "We kunnen makkelijk stellen dat gemiddeld slechts vier op de tien voertuigbestuurders het verkeersreglement respecteerden. De anderen reden, al dan niet voorzichtig, gewoon door", aldus Touring in een persbericht.

De mobiliteitsorganisatie wijst erop dat niet stoppen aan een stopbord een overtreding is die bestraft wordt met een boete van honderd euro. Volgens Touring begaan weggebruikers een overtreding omdat ze gehaast zijn, uit nonchalance of omdat ze het bord niet gezien zouden hebben.

Een aantal stopborden is totaal nutteloos, meent Touring. "Dat heeft men vooral bij kruispunten die overzichtelijk zijn en waarbij men een goed zicht heeft op de voertuigen die uit de andere richtingen komen en voorrang hebben. Op die plekken plaatst men beter een gevarendriehoek of een voorrangsteken", besluit de organisatie.

Bron: destandaard.be
eigen mening:
Persoonlijk vind ik dit allemaal een zeer moeilijke kwestie. Natuurlijk is het belangrijk dat personen de stopborden respecteren uit veiligheid voor andere weggebruikers. Dit is echter soms in tegenspraak met het principe dat men vlot moet zijn in het verkeer. Je moet vlot aansluiten om te voorkomen dat je andere bestuurders gaat hinderen. Soms zie je dat je zeker genoeg tijd hebt om een baan op te draaien maar niet als je eerst nog gaat stoppen voor het bord. De bestuurders die niet stoppen voor zo'n stopbord zullen waarschijnlijk dezelfde situatie hebben meegemaakt.
Enkel op heel drukke kruispunten, vind ik het noodzakelijk dat men echt een stopbord plaatst.
Met citaat antwoorden