7th November 2011, 14:09
|
Registered User
|
|
|
|
9-jarige jongen moet zichzelf opblazen van moeder
De Iraakse veiligheidsdiensten hebben vrijdag een vrouw opgepakt die haar 9-jarige zoontje in 2006 een zelfmoordaanslag liet plegen in Bagdad. De politie arresteerde ook haar medeplichtige, die doorzette toen de vrouw op het laatste moment toch wroeging kreeg. De 47-jarige Soead al-Obeidi was in 2006 al weduwe en moeder van een dochter en twee zonen. Haar medeplichtige Hamid Alwan (53) was lid van al-Qaida en voerde operaties uit in de regio rond de Iraakse hoofdstad. 'Hij heeft haar kunnen overtuigen haar jongste zoon een explosievengordel om te binden, opdat die zou ontploffen in de sjiitische moskee van Khales. Ze zijn in de wagen gestapt, maar onderweg is ze beginnen huilen. Hamid Alwan heeft haar daarop uit het voertuig gejaagd en haar zoon ertoe gebracht zichzelf op te blazen in de moskee', zegt een politieluitenant. Bij de aanslag kwamen vermoedelijk negen mensen om het leven, onder meer een imam. Er vielen ook acht gewonden. Alwan vroeg de moeder twee maanden later ook haar 18-jarige zoon op te offeren, maar die kon tijdig vluchten.
Bron: Zaterdag 5 november DS
( http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111105_050 )
Mening: De Djihad is iets typisch aan hun geloof maar ik vind dat men hier een beetje te ver in gaat. Het is al erg genoeg dat er mensen worden ingeschakeld om andere pijn te doen. En dat men kinderen nu wil inschakelen gaat mij een brug te ver. Kinderen beseffen vaak niet wat de gevolgen van hun daden kunnen zijn en zijn sterk beïnvloedbaar. Het is trouwens een oorlog tussen volwassenen, kinderen horen hier niet in thuis. Dit schendt volgens mij de rechten van het kind.
|