Enkele post bekijken
Oud 7th November 2011, 01:19
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers

Uiteraard is het stijgende aantal mensen met zwaarlijvigheid geen goede evolutie. Deze maatregel lijkt mij echter niet de juiste oplossing...

Dit is een beperking van onze vrijheid. Als ik nu elke dag ongezond wil eten, dan is dat mijn keuze. Waarom zou ik hiervoor meer moeten betalen? Ik heb zelf gekozen om ongezonde dingen te eten, terwijl ik goed genoeg weet dat ik hier eventueel dik van zal worden. Hoe mooi ze het ook proberen te verkopen, het is en blijft simpelweg een extra belasting.

Ik denk dat deze maatregel gewoonweg niet zou werken. Mensen weten meestal wel dat ze ongezond bezig zijn. Door de prijs van bepaalde zaken te laten stijgen gaat er volgens mij niet veel veranderen aan de levensstijl van de gemiddelde mens. Wat zou er gebeuren wanneer een zak chips vanaf volgende week 50 cent extra kost? Niet veel denk ik. Zoals men hier al zei zullen vooral de armere getroffen worden.

Vergelijk de situatie eens met roken... Iedereen weet dat het ongezond is en dat het serieuze gezondheidsproblemen kan opleveren. Duurdere prijzen, het rookverbod op openbare plaatsen en gigantische, en soms ronduit afschuwelijke, waarschuwingen/foto's hebben slechts een klein deel van de rokers kunnen overtuigen om te stoppen.

De overheid moet natuurlijk wel iets doen. Ik denk dat ze beter een gezonde levensstijl kunnen promoten door bijvoorbeeld sporten aantrekkelijker te maken. Iedereen over dezelfde kam scheren kan in mijn ogen echter niet.

(Ik ben WEL een voorstander van de extra taks op sigaretten/tabak. Roken kan namelijk naast jezelf ook schade toebrengen aan "onschuldige" mensen in je omgeving)
Met citaat antwoorden