Slechts 13 stationsgebouwen volledig toegankelijk voor gehandicapten
04/11/11, 11u58
In heel België zijn slechts 13 stationsgebouwen volledig toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit. Die stations staan samen in voor 23 procent van de opstappende reizigers. De cijfers komen van Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu, die ze kreeg van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V).
Het begrip 'volledig toegankelijk' betekent onder meer dat er tussen de openbare weg en de lokettenhal minstens één toegang vrij van obstakels is, dat er sanitair beschikbaar is voor personen met een handicap als er ook ander sanitair voorzien is, en dat er voldoende parkeerplaatsen zijn voor personen die beperkt mobiel zijn.
Dertien stationsgebouwen
Slechts 13 Belgische stationsgebouwen voldoen aan die criteria. Het gaat om Antwerpen-Centraal, Brussel-Centraal, Brussel Nationale Luchthaven, Gembloux, Gent-Dampoort, Knokke, Luik-Guillemins, Mol, Namen, Sint-Niklaas, Verviers-Centraal, Vilvoorde en Wetteren.
In het beheerscontract 2008-2012 verbindt de NMBS-Holding zich ertoe tegen eind volgend jaar 52 stationsgebouwen toegankelijk te maken voor personen met een beperkte mobiliteit. Die zouden samen 60 procent van de opstappende reizigers voor hun rekening nemen. Tegen 2028 moeten alle stationsgebouwen toegankelijk zijn.
Liften op oprijhellingen
Het beheerscontract met Infrabel, dat bevoegd is voor de perrons, schrijft dan weer voor dat tegen 2018 50 stations toegankelijk moeten worden via liften op oprijhellingen. Zodat binnen een straal van 30 kilometer een netwerk van toegankelijke stations ontstaat.
Bron: De Morgen, 04/11/11, 11u58,
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...ndicapten.dhtml
Mening: 13 stationsgebouwen is echt wel ontzettend weinig! Het gaat dan wel om de grote stations in België, maar 23% van alle reizigers nog steeds een dikke onvoldoende. Als tegen eind volgend jaar 52 stationsgebouwen toegankelijk moeten zijn, is er nog veel werk aan de winkel!
Als je leest wat de criteria zijn, blijken die helemaal niet onhaalbaar. Eén vrije toegang, aangepast sanitair en parkeerplaatsen is alles waar op gelet wordt.
De stationsgebouwen zijn zeker niet de enige plaatsen die moeilijk toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Op sommige plaatsen in de grote Belgische steden vind ik het zelf al moeilijk om over de voetpaden te wandelen. Misschien moeten Hilde Crevits (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken) en Jannie Haek (Gedelegeerd bestuurder van de NMBS-holding) zelf eens proberen om zich met een rolstoel van Brussel naar Antwerpen te verplaatsen. Dan pas zullen ze merken hoe moeilijk het is om je te verplaatsen als je beperkt mobiel bent.