Enkele post bekijken
  #1  
Oud 3rd November 2011, 18:34
Christophe Christophe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Vegetariërs willen invoer vleestaks

Vegetariërs willen invoer vleestaks

Het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA) vindt dat net als een vettaks een "vleestaks" onderzocht moet worden. Die extra belasting moet vleeseters overtuigen om minder vlees te eten en te kopen.

EVA pleit voor een vleestaks in aanloop naar de studiedag die het zaterdag organiseert in Mechelen. De studiedag "Is de toekomst plantaardig?" zal sluiten met een politiek debat over mogelijke taksen op vlees of op alle dierlijke voedingsproducten. EVA wijst op de noodzaak om tegelijk gezonde én duurzame voeding aan te moedigen.

'Wegens hun grote impact op de gezondheid en het milieu vormen vlees en dierlijke voedingsproducten één van de meest voor de hand liggende groep voedingsmiddelen om te belasten', stelt EVA. 'Bovendien is meer dan de helft van de Belgen voor een belasting op ongezonde voeding, zo blijkt uit recent onderzoek.'

Het EVA stelt dat de ontmoediging van consumptie van dierlijke vetten een grote winst kan betekenen voor de publieke gezondheid en die van de planeet. Een vleestaks verdient volgens hen dan ook een degelijk onderzoek, zoals momenteel in Nederland gebeurt.

De organisatie stelt wel een aantal voorwaarden. Zo moet het verschil in prijs van gezonde ten opzichte van ongezonde voeding kleiner worden, zouden gezondere producten minder moeten worden belast en moet de invoering van een vleestaks gepaard gaan met goede informatie.

Bron

Eigen mening:
Een vettaks tot daar aan toe maar een vleestaks vind ik er echt over gaan. Waarom dan geen melk en ei producttaksen. Dat is toch ook allemaal afkomstig van dieren. Neen, ik ben echt niet akkoord met deze vleestaks. Deze taks zal in mijn ogen op veel kritiek stuiten. Niet alleen groenten zijn nodig, maar ook vlees. Rood vlees is goed voor de vrouwen (ijzer) en het is daarentegen nog lekker ook.
Er is slechts een klein percentage vegetarische mensen hier in België. percentageberekening Waarom zou deze kleine groep een zo grote verandering willen opvoeren? Ik weet het niet. Volgens mij zal deze dit voorstel niet eens geaccepteerd worden. Nu toch nog niet. Maar je weet nooit, de regering heeft geld nodig en zal alle mogelijke manieren zoeken om hieraan te geraken.
Als dit voorstel wordt geaccepteerd dan zal ik er ook een doorvoeren: taks voor het goedkeuren van onnodige voorstellen.
Met citaat antwoorden