3rd November 2011, 12:48
|
Registered User
|
|
|
|
Spijtige zaak
Ik deel voor een groot deel de onderstaande meningen. Ook ik ben blij dat er minder verkeersslachtoffers zijn en minder doden. Maar ook ik vind het spijtig dat er velen moeten bezwijken aan het te laat aangeboden krijgen van transplantatieorganen.
Nu onze medische wereld in staat is om correct te transplanteren, moeten wij hier ook -indien nodig- zoveel mogelijk gebruik maken volgens mij. Zelf heb ik 2 personen gekend die zijn overleden aan een te laat komen van de transplantatie. (in hun geval waren het longen: 2 zusjes wel te verstaan.)
Terwijl in diezelfde periode een vriend van mijn broer is gestorven in een motorongeval. Alle organen waren nog perfect intact maar de ouders moesten meteen beslissen of ze de organen ter beschikking wouden stellen of niet: dit hebben zij dus niet gedaan. Ik neem hen dit helemaal niet kwalijk, als je zoon op jonge leeftijd sterft is DAT wel het laatste waar je aan denkt, is een tijdje enkel en alleen jou verdriet belangrijk voor jou. Maar anderzijds had hij wel een jong meisje haar leven nog kunnen redden.
Nu, ik ga over die mensen hun beslissing niet oordelen. Ik denk dat als ik later zelf mijn kind op jonge leeftijd zou zien sterven ik ook niet weet of ik zijn/haar organen al dan niet zou afstaan.
Wel vind ik dat de overheid meer initiatief zou moeten nemen om meer donoren te vinden. Zo zoals al eerder genoemd het meer in de spotlights zetten etc., maar ook zou ik vb. in het begin van alle zesde jaren secundair onderwijs een informatiecampagne erover starten. Waarna ze op het einde van hun secundair onderwijs moeten aangeven of ze al dan niet hun organen willen afstaan indien zij op jongere leeftijden overlijden.
Deze jongeren zijn al oud en wijs genoeg om hier zelf over te beslissen en door de informatiecampagne zullen zij goed weten hoe en wat. Hierdoor gaan er zeker meer donoren te vinden zijn denk ik, wat dan weer een positief gevolg zou zijn.
|