Enkele post bekijken
  #7  
Oud 1st November 2011, 11:51
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Ontgoochelend - nee, ik gebruik bewust het woord 'shockerend' niet! - voor mij is dat niemand zelfs nog maar een poging - hoe stuntelig en voorzichtig ook - heeft ondernomen om hun 'vriendin' op het droge te krijgen... Als je daar met meerdere vrienden op 'zit te kijken', dan kan je toch wel 'iets' ondernemen, niet? En dan bedoel ik echt wel iets anders dan alleen 100/112 bellen! Misplaatste heldhaftigheid is één zaak, lafheid een andere... Heeft vriendschap toch ook niet te maken met 'zichzelf nat durven maken' voor zijn vrienden? Of is dit te kort door de bocht en moet ik mijn eigen inschatting van de situatie - 'de ondiepe vijver inwandelen' - én van de notie 'vriendschap' niet al te zeer projecteren op de (idd nog jonge) betrokkenen... ??


Uiteraard ga ik hier volledig mee akkoord. Wat ik bedoelde is dat doordat zij waarschijnlijk onder invloed waren, het misschien niet slecht geweest is dat ze het niet gedaan hebben. In staat zijn om te telefoneren wil niet zeggen dat ze in staat waren om te zwemmen, laat staan iemand - die hoogstwaarschijnlijk in paniek was - uit het water te halen.
Ik vind dat vrienden inderdaad "de taak" hebben om voor elkaar klaar te staan, en dat even de hulpdiensten contacteren niet voldoende hulp is. Maar ik denk dat als de vriend(en) in het water was/waren gegaan om haar te helpen, het slachtofferaantal enkel groter was geweest.
Ik heb ooit geweten dat enkele jongeren onder invloed een autogeval hadden. Eén van hen was ernstig gewond maar de rest durfde de hulpdiensten niet verwittigen om hun eigen hachje te redden. Zij zijn zo dom geweest om hem nog zelf naar het ziekenhuis te brengen.
Het is niet voldoende, maar ik vind toch dat we in ons achterhoofd moeten houden dat deze jongeren wel de hulpdiensten verwittigd hebben en zijn blijven wachten. Is dit voldoende? Is dit wat een vriend hoort te doen? Uiteraard niet. Uiteraard verwacht je meer hulpvaardigheid van je vrienden.
Maar ik denk dat hun gedrag niet volledig als negatief en laf afgeschreven kan worden.
Dat ze wanneer het meisje het water net instapte niets gezegd hebben, lijkt me ook niet abnormaal. Je bent stoned en één van de groep doet iets totaal onverwacht. Ik kan me best voorstellen dat dit voor hen op het begin gewoon een zotte actie leek, die voor hen best grappig was.
De hulp die deze jongeren wel/niet geboden hebben, geeft mij een dubbel gevoel. Ik denk dat zij uit zichzelf al voldoende schuldgevoel hebben nu ze die avond herbeleven in nuchtere toestand.
Zou ik alles doen om mijn vrienden te redden? Ik denk het wel. Maar ik ben nog nooit in zo'n situatie geweest. Ik vind dat we hier allemaal wel over kunnen nadenken, een mening over kunnen vormen maar dat deze situatie niet zwart/wit genoeg is om dit gedrag echt te veroordelen.
Met citaat antwoorden