26th October 2011, 09:27
|
Registered User
|
|
|
|
Meesters en juffen worden masters
Een vierjarige opleiding voor leraars en juffen. Ik prijs me al gelukkig dat ik dit schooljaar gestart ben, nu het nog "slechts" drie jaar is. Of kunnen wij dan één jaart extra doen en een master behalen?
We lezen inderdaad overal dat het niveau van de leerkracht daalt en dat er een tekort is. Om het tekort op te vangen mogen mensen die (ooit) een beroepsopleiding (metsers, lassers, ...) gevolgd hebben en eventueel al gewerkt hebben de SLO-opleiding (= verkorte lerarenopleiding) volgen. Daar is al een mogelijkheid om 'niveau van de (toekomstige) leerkracht' naar een hoger niveau te brengen. Uit eigen ervaring weet ik dat daar geen toelatingsexamen Nederlands gedaan wordt. Voor het onderwijs in Vlaanderen zou het in elk geval beter als ze dat wel zouden doen en een bijkomend vak Nederlands zouden laten volgen, zowel schrijven als spreken. Goed dus dat er in het nieuwe plan zwaar wordt ingezet op zij-instromers. Bedenking: in vergelijking tot 25 jaar geleden, toen de opleiding nog maar twee jaar duurde, wordt de opleidingsduur in het nieuwe plan dus verdubbeld. Was of is het niveau van de vroegere garde dan niet goed? Zouden jonge mensen niet afgeschrikt worden door zo'n lange opleiding want in dat geval gaan ze het tekort nooit kunnen opvullen.
|