Enkele post bekijken
Oud 24th October 2011, 15:59
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User

Je bent een meisje of een jongen en daar moet je je bij neer leggen. Ik vind echt niet dat je zomaar even van geslacht kan veranderen. Ik vind dit dus echt niet kunnen!

Citaat:

Wat is er onverantwoord aan een persoon die zijn geslacht wil laten veranderen? Is het dan volgens jou meer verantwoord om die persoon ongelukkig door het leven te laten gaan? Wist je trouwens dat bij deze groep het aantal zelfmoordpogingen enorm hoog ligt?

Wat je trouwens zegt over “dit gaat tegen de natuur in” klopt ook niet. Een genderidentiteitsstoornis druist niet in tegen de natuur, maar is juist een speling van de natuur. Dit komt in alle culturen en religies voor en heeft zeer weinig te maken met opvoeding of wat dan ook. Iemand wordt zo geboren.
Citaat:
Een kind mag niet eens beseffen dat ze eventueel hun geslacht kunnen veranderen.

Waarom zou een kind dit niet mogen beseffen? Er zijn mensen die al op zeer jonge leeftijd weten dat er iets met hun ‘scheelt’. Die zich niet goed voelen in het lichaam waarin ze geboren zijn. Ik zeg niet dat je onmiddellijk tegen je kind moet zeggen “och, dat lossen we even op met een geslachtsverandering”, maar als je kind herhaaldelijk zegt dat hij/zij een ander geslacht wilt, waarom zou je dan niet mogen zeggen dat die mogelijkheid bestaat? Het is toch niet zo dat dat kind direct die verandering ondergaat. Hier gaan heel wat procedures en psychologische testen aan vooraf hoor. Het is volgens mij ook niet legaal om je kind zijn/haar geslacht te veranderen. Ik denk dat die persoon al volwassen moet zijn voordat die procedure kan opgestart worden.
Wat mij meer zorgen baart zijn de neveneffecten die zo’n hormonenstop kan uitlokken. Een kind van elf moet nog volop groeien en als je dan leest dat het nadelig kan zijn voor de groei van het kind, dan vind ik dit ook een controversiële ingreep.

Ik geef je wel deels gelijk dat wanneer een kind echt niet gelukkig is met zijn geslacht, dus gevangen zit in zijn eigen lichaam, hier iets aan moet kunnen doen. Ik begrijp dit volkomen. Als een jongen heel graag een meisje zou willen zijn en zich zo verschrikkelijk slecht voelt in zijn mannelijk lichaam dat hij zich begint te verminken en misschien geen andere uitweg meer vind dan zelfmoord... ja dan is het misschien wel verantwoord dat hij een geslachtsverandering wilt ondergaan. In dat aspect vind ik het toch een moeilijke materie. Want ik heb ook niet gekozen om blank te zijn. Misschien voelt iemand die blank is zich ook heel slecht. Trouwens hoeveel kleurlingen zouden niet graag blank zijn? Worden niet aanvaard in de maatschappij omdat ze kleurling zijn? Moeten we hier dan ook iets op vinden zodat ze toch blank kunnen worden? Dit is niet zo makkelijk om een oordeel over te geven hé? Voor wie is de verandering van geslacht of huidskleur wel "nodig", en voor wie niet?

Wanneer ik terug kom op dat wat ik al eerder zei : dat een kind niet mag beseffen dat hij van geslacht kan veranderen. Ik denk inderdaad dat ik dit wat fout verwoord heb. Natuurlijk mag een kind dit wel beseffen en waarschijnlijk zijn er wel veel kinderen die van geslacht zouden willen veranderen en beseffen dat ze niet in het juiste lichaam zitten. Misschien is het wel goed dat deze kinderen weten dat er een oplossing is. Maar mogen we zomaar tegen kinderen zeggen: Jongen/meisje wanneer je niet blij bent met je geslacht dan gaan we wel naar de dokter en die lost dit wel op. Ik vind gewoon dat de kinderen best geloven dat hun geslacht nu eenmaal iets is dat de natuur bepaald heeft en dat we daar eigenlijk niets aan kunnen veranderen.
Met citaat antwoorden