Enkele post bekijken
Oud 24th October 2011, 10:34
J.Verwerft's Avatar
J.Verwerft J.Verwerft is offline
Registered User

Geluk kan uw kinderen schaden

Geluk kan uw kinderen schaden

Ik kan zeker de waarheid achter dit artikel terugvinden. De nabijheid tussen ouders en kind kan vaak een knelpunt zijn in vele alledaagse gezinnen. Ik geloof zeker dat het ouderschap is ontstaan uit een maatschappelijke sfeer die doordrongen is met het feit:
"Ons kind mag niet anders worden".
De fout zit 'm in het fixeren van de hoeveelheid aandacht op het kind. Ik kan mij terugvinden in het argument van het artikel dat vele ouders altijd iets nodig hebben om hun aandacht op te kunnen richten en wanneer een bepaald iemand uit het gezin is vertrokken zoals bv. man, lief, broer of zus, ... valt die aandacht plots op één kind. Het gevolg is dan dat hoe meer men een kind in één richting probeert te duwen, het kind geneigd gaat zijn het tegenovergestelde pad te volgen... En dit is zeker het geval binnen de ontwikkeling.
Voorbeeld: Tegen een kind van 12 jaar valt elke week te zeggen dat hij zijn kamer moet opruimen, maar vanaf dat dat kind een jaar of 16 wordt, kan de ouder vaak zelf de kamer beginnen opruimen.

Persoonlijk
Wij hebben thuis altijd een "natuurlijke opvoeding" gehad. Wij kregen straf en moesten de verantwoordelijkheid dragen van onze (slechte) daden. Deze basisbegrippen worden door het kind zelf meegedragen naar de latere stadia in het leven en dit wordt vaak automatisme. Voor de rest kregen wij een vrije keuze over welke richting wij uitgingen of welk pad wij volgden. Als dit verkeerd was, werd deze (basis)verantwoordelijkheid automatisch geactiveerd. Dus... Voor een kind is het belangrijk om eigen keuzes te kunnen maken en zichzelf te leren weren tegen de latere maatschappij, het grootste deel van de opvoeding zit niet in het aanleren, maar in het ervaren. Wat een kind op jongere leeftijd (of zelfs op latere) ervaart als slecht, zal hij NOOIT meer herhalen in zijn leven. De inbreng van de ouders heeft hier nog vrij weinig belang bij.

Toch wil ik de noodzaak van ouderlijke regels en afspraken niet met de mantel der liefde bedekken en wil ik er zeker nog eens op wijzen dat een erg lange fase van het jongerenleven gebaseerd is op imitatie of nabootsing: De imitatie van ouders, familie en vrienden.
Mijn besluit en goede raad voor ouders is dus: Blijf tijdens het opvoeden jezelf en verander je eigen normen en waarden niet, omdat je wilt dat je kind "gelukkig" wordt en zich tevreden stelt met regels die waarschijnlijk op de ouders zelf nooit werden toegepast. Blijf als ouder grotendeels jezelf en zo leer je dan ook het kind aan om zichzelf te ontdekken.
"Zo vader, zo zoon"
Met citaat antwoorden