Het lichaam van de gedode Libische kolonel Moe'ammar al-Khaddafi wordt mogelijk vandaag nog onderzocht. De roep om een onderzoek naar de omstandigheden waarin de verdreven dictator werd gedood, klinkt steeds luider.
Donderdag werd Khaddafi bij de kraag gevat in zijn thuisstad Sirte en niet lang daarna is hij gedood. Er circuleren amateurbeelden waarop te zien is hoe Khaddafi gewond is. Op andere amateurbeelden is niet duidelijk of de "Broeder Leider" nog in leven is. Nog later kwamen er foto's van een dode Khaddafi, op die foto's zijn kogelwonden te zien.
De officiële versie van de Nationale Overgangsraad is dat Khaddafi geraakt werd door een kogel toen hij terechtkwam in een vuurgevecht tussen zijn aanhangers en rebellen. Maar het valt te betwijfelen of die versie klopt.
De mensenrechtenorganisatie Amnesty International heeft vragen bij de dood van Khaddafi. Ook de Verenigde Naties eisen een onderzoek naar de omstandigheden. Als Khaddafi éérst werd gevangengenomen en daarna gedood, dan is er volgens de internationale regels sprake van een oorlogsmisdaad.
De Nationale Overgangsraad heeft steeds gepleit voor verzoening, niet voor wraak. De leiders hebben steeds gezegd dat het de bedoeling was om Khaddafi te berechten, niet om hem te doden. Maar al vaker is gebleken dat ze weinig controle hebben over de strijders, de militaire discipline bij de rebellen is niet zo groot. Toch stellen velen zich ook de vraag of er van bovenaf geen bevel is gekomen om Khaddafi om te brengen.
Het lichaam van Khaddafi ligt nog in een koelcel van een oud warenhuis. Volgens de islam moeten doden zo snel mogelijk begraven worden. Maar bij de Nationale Overgangsraad en ook bij Khaddafi's familie is er discussie waar de vroegere dicator begraven moet worden: in Sirte, in Tripoli, in Misurata of nog ergens anders. Ook is het de bedoeling om de locatie van het graf geheim te houden.
VRT Deredactie.be za 22/10/2011 - 11:02
(
Bron)
Persoonlijk sluit ik me aan bij de vraag naar een onderzoek over de precieze omstandigheden bij de dood van Khaddafi. Graag had ik hem berecht gezien voor het Internationaal Strafhof, wat nu uiteraard uitgesloten is.