22nd October 2011, 21:20
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Jasmien.Mertens
Op het internet vind ik het artikel niet volledig terug, maar in het Nieuwsblad las ik deze morgen (dinsdag 18 oktober 2011) een artikel met dezelfde inhoud: 'Helft van programma's op VRT is herhaling'.
47,2% herhaling lijkt inderdaad gigantisch veel. In het artikel dat ik gelezen heb, werd echter woordvoerder Bjorn Verdoodt aan het woord gelaten. Hij legt uit dat de cijfers een vertekend beeld geven. Op de grootste zender, Eén, is nog maar één derde herhaling. Daarvan komt een groot deel van de nachtelijke herhalingen van Het Journaal en Ter Zake.
Op Ketnet is het aantal herhalingen dan weer gigantisch, maar die steeds veranderde doelgroep blijkt daar volgens Verdoodt geen problemen mee te hebben.
Dan ben ik er persoonlijk voorstander van om degelijke programma's als 'Dagelijkse kost', 'Blokken' of 'Man Bijt Hond' te herhalen, in plaats van nieuwe astrologiespotjes of muziekclips op de VRT uit te zenden. De nachtlus van het Journaal weglaten zou al helemaal gek zijn.
|
Inderdaad, het is beter om programma's als 'Man Bijt Hond' te herhalen dan muziekclips te gebruiken als 'tijdsvulling'. Ook de herhaling 's nachts van het journaal vind ik wel nuttig. Toch heb ik vragen bij het voortdurend heruitzenden van bepaalde programma's en hierbij denk ik specifiek aan FC De Kampioenen. Oké, dit programma mag dan wel goed scoren bij jong en oud, toch vind ik het niet echt kunnen dat de openbare omroep elk jaar tijdens de zomervakantie de oude afleveringen van deze reeks van onder het stof haalt. Ik snap wel dat er geen geld is om voortdurend nieuwe programma's te maken en dat er niet veel nieuws wordt uitgezonden tijdens de zomervakanties, maar ik denk dat de VRT ander en degelijker materiaal in zijn archieven heeft om opnieuw uit te zenden. Waarom niet nog eens 'Alles kan beter' uitzenden bijvoorbeeld?
|