Enkele post bekijken
  #6  
Oud 22nd October 2011, 00:14
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
VlinderNET pakt cyberpesten aan

Een kwart van de Vlaamse jongeren tussen 15 en 19 doet aan cyberpesten. VlinderNET, een nieuw spel ontwikkeld door de vzw Zinloos Geweld, wil dat probleem aanpakken en bespreekbaar maken bij jongeren.

Jongeren sturen elkaar steeds vaker pestmails of richten op Facebook haatgroepen op. Slachtoffers van cyberpesten durven er vaak niet over te praten. Soms plegen jongeren zelfs zelfmoord na dergelijke pesterijen. Cyberpesten is een complex sociaal probleem dat een totaalaanpak vraagt met aandacht van en voor alle schoolbetrokkenen (van leerlingen en leraren en directie tot en met ouders).
Het spel VlinderNET biedt jongeren van 10 tot 15 jaar een speelse invalshoek om te praten over cyberpesten en veilig internet. Het spel laat hen van gedachten wisselen over cyberpesten en in het bijzonder over de gevoelens die ze daarbij ervaren. Het spel besteedt aandacht aan verschillende vormen van cyberpesten.
De kern van VlinderNET bestaat uit 15 tekeningen. Iedere tekening beeldt een situatie uit die ofwel met cyberpesten ofwel met veiligheid heeft te maken. De spelers krijgen de kans om hun gevoelens te uiten, om van gedachten te wisselen over de tekeningen die de spelbegeleider hen voorlegt. Om het gesprek te stimuleren en de spelers de afgebeelde situatie uit een andere invalshoek te laten bekijken, heeft de spelbegeleider per tekening een aantal vragen voor handen die hij aan de spelers kan stellen. Tussen de besprekingen in spelen de deelnemers een kort en eenvoudig dobbelspel.
VlinderNET wordt gespeeld met 3 tot 30 spelers en neemt 1 ŕ 2 lesuren in beslag. Je vindt meer info op www.zinloosgeweld.net en www.tegenpestenengeweld.be.

Bron: www.klasse.be 21/10/2011 @ 17:15 door wouterb

Mijn mening:
Dit lijkt me een zeer goed initiatief. Zoals Lynn al aanhaalde: als de campagnes rond het pesten de kinderen niet bereiken, hebben ze geen nut.
Met dit nieuwe spel kunnen, mits de medewerking van gedreven leerkrachten, heel wat jongeren bereikt worden. Het lijkt me weer een nieuwe invalshoek te zijn die zeker het proberen waard is. Hoe meer jongeren gestimuleerd worden om over pesten te praten en erover na te denken, hoe beter.
Met citaat antwoorden