Enkele post bekijken
Oud 20th October 2011, 17:21
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User

Libische Nationale Overgangsraad: 'Khaddafi is gevangen of dood'

Libische Nationale Overgangsraad: 'Khaddafi is gevangen of dood'

donderdag 20 oktober 2011 om 13u36

De Libische Nationale Overgangsraad (NTC) stuurt tegenstrijdige berichten uit. Muammar Khaddafi zou gevangen zijn en volgens sommigen zelfs gedood.

Eerder meldden verschillende internationale media dat de Libische dictator gewond aan beide benen was bij zijn gevangenneming en dat hij overgebracht was naar het ziekenhuis. Er gingen meteen ook geruchten dat Khaddafi overleden was. Dat bevestigen bepaalde mensen binnen de NTC, zoals de minister van Informatie van de raad. Ook zijn zoon Mouatassim zou gedood zijn.

Zowel de VS als de NAVO onderzoeken de berichten.

Volgens de Libische tv-zender Vrij Libië zouden ook Khaddafi's zonen Mouatassim, Mansour Daou en Abdallah Senoussi opgepakt zijn. Er is nog geen onafhankelijke bevestiging van het nieuws. De NTC zegt dat ze het lijk van Mouattassim gevonden hebben, samen met dat van oud-minister van Defensie Aboubakr Younès.

'Niet schieten!'

"Hij is gevat. Hij is gewond in beide benen... Hij is weggevoerd met een ziekenwagen," citeerde persagentschap Reuters de NTC-bevelhebber Abdel Majid.

Volgens een andere militaire bron, zo meldt de BBC, zat Khaddafi in een put in de grond in Sirte en riep hij 'niet schieten!'. Diezelfde bron zei al dat Khaddafi aan zijn verwondingen overleden was. Andere bronnen melden dat Khaddafi op de vlucht was met een konvooi dat door de NAVO werd beschoten.

De troepen van de NTC hadden vanochtend het centrum van Sirte ingenomen na weken van hevige gevechten met aanhangers van Khaddafi. Daarbij zou de minister van Defensie van het afgezette regime gedood zijn.

Gezocht

Khaddafi (69) was 42 jaar aan de macht in Libië tot zijn regime in augustus jongstleden viel. Hij wordt gezocht door het Internationaal Strafhof in Den Haag.

Bron: knack.be

Ik ben blij dat deze grote passage in het Libische hoofdstuk is afgesloten. Maar ik moet zeggen dat ik hem liever voor het gerechtshof had zien verschijnen dan vermoord. We moeten nog afwachten wat er juist aan de hand is, aangezien de berichten nogal tegenstrijdig zijn. Maar als de feiten zo blijken te zijn, dan zal er voor de Libiërs een grote last van hun schouders vallen. Ik hoop wel dat iedereen beseft dat er nog steeds aanhangers van deze figuur zijn, en dat deze actie nog een staartje kan krijgen.
Met citaat antwoorden