Enkele post bekijken
  #1  
Oud 18th October 2011, 08:10
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Dodehoekspiegel werkt onvoldoende

Dodehoekspiegel werkt onvoldoende

De dodehoekspiegel is niet zo efficiënt als gedacht. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) waarover Het Belang van Limburg vandaag bericht. Het aantal dodehoekongevallen met zwakke weggebruikers is in tien jaar niet gedaald.
De dodehoekspiegel is sinds 2003 verplicht voor vrachtwagens. Maar over een periode van tien jaar blijkt de spiegel geen wondermiddel. In 2009, het meest recente jaar dat onderzocht is, zijn vijf fietsers verongelukt onder een vrachtwagen omdat de chauffeur hen niet gezien had. Ook raakten twaalf weggebruikers zwaargewond en 39 lichtgewond.

In tien jaar tijd is dat verkeersbeeld niet echt gewijzigd. In 1999 kwamen acht zwakke weggebruikers om en raakten negen fietsers zwaargewond en 43 lichtgewond, aldus de krant.

De studie van het BIVV was er speciaal op vraag van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) gekomen. Hij heeft twee nieuwe systemen laten uittesten door honderd chauffeurs van onder meer Colruyt en DHL. Het gaat om de LexGuard en het Lisa-2-Alert-systeem. Het ene gebruikt sensoren aan de voorkant en de rechterzijde van de vrachtwagen. Als een fietser te dicht bij het voertuig komt, gaat er een geluidssignaal af. Het andere systeem werkt met lichtjes en een alarm.

Maar volgens Schouppe waren ook deze tests niet sluitend. "Het is niet bewezen dat ze een voordeel opleveren en een verkeerssituatie veiliger kunnen maken. Ik kan de sector dus niet verplichten om ze aan te schaffen", zegt hij in de krant. (belga/adv)

Bron: www.hln.be - 18/10/2011

Het is een spijtige zaak dat de dodehoekspiegel niet effectief blijkt te zijn. Anderzijds is het wel goed dat er naar betere systemen wordt gezocht die meer efficiënt kunnen zijn. Zoals Schouppe zegt zouden deze nieuwe systemen eveneens niet volledig betrouwbaar zijn, maar naar mijn mening is het zeker het proberen waard! Gisteren hoorde ik trouwens op Q-music een interview met Hilde Crevits. In dit interview zei ze dat er een campagne gestart is rond spiegelafstelplaatsen voor vrachtwagens. Hierbij kunnen vrachtwagenchauffeurs aan de hand van een instructiebord controleren of de spiegels van hun vrachtwagen correct afgesteld zijn. Ik hoop dat deze maatregel de verkeersveiligheid op de openbare wegen verhoogt.
Met citaat antwoorden