17th October 2011, 23:34
|
Registered User
|
|
|
|
Eén student op vier wekelijks dronken
Europeanen zijn de zwaarste drinkers ter wereld. Dat blijkt uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Uit een Belgische peiling blijkt dat één student op vier minstens één maal per week dronken is.
Gemiddeld wordt in Europa jaarlijks 9,24 liter pure alcohol per persoon geconsumeerd. Meer dan 20 pct van de volwassenen bedrinkt zich regelmatig, aldus de WHO. Vooral in het oosten van Europa is er een stijgende trend in het alcoholverbruik de voorbije jaren, in het westen is de trend dalend.
De gezondheidsorganisatie van de VN wil de 53 Europese landen een actieplan aanbieden om de alcoholconsumptie de komende tien jaar te doen dalen. De WHO beveelt onder meer een belasting op alcohol aan, een beperking van het aantal plaatsen en openingsuren van waar en wanneer alcohol kan worden verkocht, leeftijdsgrenzen en een daling van de toegelaten promilles in het verkeer.
Uit een peiling aan de UCL blijkt intussen dat één student op vier minstens één maal per week dronken is, en iets meer dan één student op acht minstens vier maal per week drinkt. De gemiddelde weekconsumptie is elf glazen. Vooral in de eerste jaren wordt veel gedronken.
In totaal werden 6.992 studenten van de UCL ondervraaagd. De zwaarste drinkers bij de studenten zijn mannen, tussen 18 en 20 jaar, die op kot zitten en actief meedoen aan het studenteleven. (belga/sps)
Dat Europeanen zware drinkers zijn lijkt me logisch, met de Belgen, Duitsers en Zweden in de groep. En dat studenten minsten 1 keer per week dronken zijn lijkt mij ook logisch, tenslotte spreekt men niet voor niets van het studentenleven. Maar dat men per week 11 glazen consumeert vind ik echt veel. Ofwel is dat bijna 2 glazen alcohol per dag, of 11 glazen op 1 avond. Dit vind ik persoonlijk te gek voor woorden. Natuurlijk weet je niet of deze percentages en cijfers wel correct zijn. Ik heb dit bij Sociaal-Economisch gezet omdat ten eerste alcoholgebruik meestal een sociaal gebeuren is. Ten tweede omdat het langs ene kant goed is voor de economie (er worden meer pintjes verkocht) en langs de andere kant helemaal niet (meer ongevallen e.d. waarvan de schade door de staat betaald wordt).
|