16th October 2011, 15:19
|
Registered User
|
|
|
|
Echt verrast ben ik niet met dit resultaat. Het is al lang geweten dat België het niet goed doet op het niveau van milieu. We weten dat België veel inwoners heeft op een kleine oppervlakte en dat vele gezinnen te pas en te onpas de auto gebruiken. Van waar komen anders de monsterfiles? Dit kan dus geen positief resultaat opleveren!
We kunnen de problemen gemakkelijk opsporen, maar wat me meer bezighoudt is: wat doen we er aan? Er worden volgens mij genoeg alternatieven door de regering ingericht zo zijn er bijvoorbeeld redelijk veel carpoolplaatsen waar bestuurders samen kunnen afspreken voor het werk en het openbaar vervoer richt ook voldoende ritten in naar verschillende bestemmingen. Ok, ik geef toe dat het openbaar vervoer niet altijd even comfortabel is maar laten we dit even buiten beschouwing.
Hoe meer ik nadenk over de oplossingen, zoveelste meer ik me afvraag dat er iets verandert moet worden aan onze gewoontes en onze ingesteldheid. We moeten in eerste instantie beseffen dat het 5 voor 12 is en we echt drastische veranderingen moeten doorvoeren. Dit zal niet genoeg zijn. Ik denk dat we een verandering pas kunnen doorvoeren door ook onze kinderen op te voeden met het idee dat we de aarde niet mogen belasten. Dit door ook het juiste voorbeeld te geven. Het moet een vanzelfsprekendheid worden om zo veel mogelijk de fiets te nemen en zo min mogelijk de auto in te schakelen (natuurlijk moet dit ook opgaan voor sorteren, groene energie, ...).
Ik weet dat dit een oplossing van lange duur is en dat het allemaal moet beginnen bij onszelf, ieder van ons moet nu inzien dat het niet meer verder kan en hun gewoontes aanpassen. Ik hoop dat sensibilisatie hiertoe een hulp kan zijn!
|