Om nog maar 1 grote vervuiler te noemen: de auto. Wij gebruiken maar al te graag de uitvlucht dat we de auto NODIG hebben. Nu kan ik het wel begrijpen dat mensen die in een of andere uithoek wonen hier gemakkelijker op moeten terugvallen, maar ik zie en hoor nog veel mensen die hun auto gebruiken om naar de bakker of de slager om de hoek te rijden. Vervolgens rijden diezelfde mensen, moe en stram van het zitten, 's avonds naar een fitnesscentrum om daar aan hun conditie te werken.
Te voet gaan, de fiets of het openbaar vervoer nemen, staat bij veel mensen gelijk aan 'sukkelaar' zijn. Er wordt mee gelachten of ze hebben zelfs medelijden. 'Wat, ben jij te voet? En heb jij dan geen auto?', waarop steevast het volgende zinnetje komt: 'Ik zou er niet aan twijfelen om een auto te kopen, want ik zou het niet aankunnen om al zo vroeg te moeten vertrekken'. Het nieuws gaat dan als een lopend vuurtje. Ben jij ouderwets, zeg! Iedereen moet toch minstens 1 auto hebben die staat te blinken op de oprit. Mijn auto, mijn vrijheid! (maar ben je wel zo vrij wanneer je constant knarsentandend, anderen verwensend, in de zoveelste file staat aan te schuiven?)
Toegegeven, het is comfortabel om vanuit je garage (waarvan je de poort met een knopje vanuit de auto bedient) buiten te rijden in een warme auto (soms zelfs met zetelverwarming), waarin je je lievelingsmuziek kan beluisteren. Je rijdt in één enkele trek naar je bestemming. Afstand en tijdstip hebben geen belang. Dat is wel iets anders wanneer je niet over een auto beschikt.
Het openbaar vervoer in ons land zou daarom moeten verbeteren en -waarom niet- gratis of toch minstens goedkoper moeten zijn. Met verbeteren bedoel ik o.a. meer bussen, meer bestemmingen, logische verbindingen enz. Om te illustreren: vrijdag moet ik 's middags in Westerlo zijn. Wil ik daar op tijd zijn, dan moet ik rond 9 u. in Lier vertrekken. Ik kan natuurlijk een risico nemen en een uur later vertrekken (deze bussen rijden maar om het uur), maar te laat komen is niet mijn stijl. Nu kan je je afvragen of die 3 uren geen tijdverlies betekenen. Inderdaad, ik ga daar volledig mee akkoord. Als je ziet wat een mens allemaal kan doen in die tijdspanne... maar het is nu eenmaal zoals het is. Je hebt dan twee keuzes: of je kan jezelf daar in opwinden of je kan van de situatie gebruik maken om je te proberen te ontspannen. Een boek, een tijdschrift, een krant lezen of gewoon wat dagdromen en genieten van het landschap. Soms ontstaan er zelfs gezellige conversaties tijdens de rit. Zo was ik onlangs nog in gesprek met de chauffeur (voor alle duidelijkheid: voor de bus vertrok), toen er enkele oudere dames opstapten en zich mengden in de discussie. Het werkte blijkbaar aanstekelijk, want op de duur begonnen zich nog andere mensen te mengen in het gesprek. De sfeer was gezellig. Hoeveel mensen zitten er niet eenzaam en alleen achter hun stuur? Om een beetje contact te hebben, moeten ze met hun oor aan hun gsm hangen (wat dan weer boetes kan opleveren).
Ik maak mij geen illusies. Als er geen beperkingen worden opgelegd op het gebruik van de wagen, dan zal het probleem van dichtslibbende wegen en luchtvervuiling zo mogelijk nog toenemen. Mocht men al een beperking willen opleggen - want het autogebruik is een belangrijke bron van inkomsten voor de Staat - dan komt er vast en zeker verzet. Mensen zijn kudde- en gewoontedieren. Van ingebakken gewoontes geraak je niet gemakkelijk af.
|