Enkele post bekijken
  #8  
Oud 16th October 2011, 10:03
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Ten eerste aangezien ik ook godsdienst studeer snap ik niet waarom sommige mensen het in hun hoofd halen om de belangrijkste feestdagen van het christendom zomaar te laten verdwijnen, dan kan je jezelf toch geen christenen meer noemen

Misschien omdat degene die dit voorstel gedaan heeft geen christen is... Zoals een vrij grote groep in de Belgische bevolking trouwens.
Ik weet wel dat iedere gelovige zijn eigen geloof als het belangrijkste beschouwt, maar laten we wel wezen, het getuigt een klein beetje van arrogantie als je vindt dat iedereen jouw feestdagen mee moet vieren.
Ja, de katholieke feestdagen zijn voor veel mensen een traditie met een betekenis, maar voor veel - heel veel - mensen helemaal niet dus dat argument houdt niet echt steek.
Onafhankelijke feestdagen zijn in dat opzicht veel eerlijker.

Citaat:
Ik vraag me ook af of de schoolvakanties dan ook moeten verdwijnen want die zijn toch ook allemaal verbonden aan de katholieke feesten (kerstvakantie, paasvakantie, herfstvakantie met Allerheiligen, carnaval)?

Ik weet het niet van elke vakantie, maar ik ben er vrij zeker van dat de herfstvakantie is ingevoerd omdat landbouwerskinderen vroeger in die periode sowieso een week niet naar school kwamen omdat dat de periode is waarin de aardappelen gerooid werden en elke werker extra goed meegenomen was. Met Allerheiligen heeft dat niets te maken. En ook voor de kerstvakantie kan ik me wel een iets meer praktische oorsprong/bestaansreden inbeelden.

Citaat:
De meeste feestdagen die dan als vervanging worden voorgesteld zijn ook helemaal niet zo historisch naar mijn mening

Het is dat de verrijzenis en geboorte van Jezus, het gedenken van alle heiligen en martelaren, de nederdaling van de Heilige Geest en de opname van Maria in de hemel zulke historische gebeurtenissen zijn geweest.
Wat stelt het einde van WOII nu voor als historische gebeurtenis? pff.
Of het begin van de strijd voor gelijke rechten tussen man en vrouw? Of de ondertekening van het verdrag van de rechten van de mens (en het kind)? Wat een waardeloze dagen uit de geschiedenis zijn dat zeg.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden