Enkele post bekijken
  #3  
Oud 14th October 2011, 12:40
eleni eleni is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Broechem
Posts: 18
Gisteren was er een reportage op Koppen over het pestgedrag op school dat dramatische gevolgen kan hebben. Ik link pestgedrag vooral aan de lagere school omdat leerlingen op die leeftijd nog geen besef hebben hoe hard ze elkaar kunnen kwetsen. Het is jammer dat kinderen dit blijkbaar niet zo snel ontgroeien en zelfs in de middelbare school nood hebben aan het kwetsen van anderen. Als toekomstige leerkrachten is er voor ons een belangrijke taak weggelegd, het opsporen van pestgedrag in de eigen klas of school. Ik vind dat leerkrachten te vaak denken dat hun taak erop zit als ze de leerlingen iets kunnen bijleren in de les en zich van de verantwoordelijkheid willen ontdoen om ook leerlingen te begeleiden of problemen te bespreken met hen.
Zoals Joeri en Wim al aanhaalde is het niet gemakkelijk om het pestgedrag continu te bestrijden aangezien het pesten ook kan verdergaan in de privésfeer. Ik denk dat klasgesprekken rond dat thema erg belangrijk zijn of simpelweg polsen naar het welzijn van de leerlingen op school klassikaal of individueel.
Met citaat antwoorden