13th October 2011, 21:20
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
|
|
18-jarige schrijft meer dt-fouten dan 12-jarige
Eerst en vooral: zou het kunnen dat er een deel van het artikel ontbreekt? Ik heb namelijk hetzelfde artikel gevonden, maar hier komt nog een stukje tekst achter:
Hij wijt het aan de houding van oudere leerlingen. Zij zouden nonchalanter omgaan met spelling. Zij sms'en vaak, schrijven op facebook en daar is spelling blijkbaar minder belangrijk. Volgens professor Daems ligt het ook aan het onderwijssysteem. Het middelbaar onderwijs hecht volgens hem te weinig aandacht aan spelling omdat de leraars ervan uitgaan dat hun leerlingen al kunnen spellen. Daems pleit daarom voor meer spellingpraktijk.
(mijn excuses als dit niet zo is, dan geef je me een seintje en verwijder ik dat deel gewoon terug)
Mijn commentaar: Ik vind het een zeer goed idee dat er meer spelling zou moeten gegeven worden in het secundair onderwijs. Het is volgens mij toch belangrijk dat je je eigen taal goed beheert, en zéker als leerkracht in spe, of bij andere voorbeeldfuncties.
Ook zal je 'later' afgerekend worden indien je de spelling niet goed beheerst, denk maar aan fouten in sollicitatiebrieven e.d.
Een leerling die afstudeert in het middelbaar, zou bij mijn weten geen dt-fouten meer mogen maken (al kan natuurlijk iedereen zich wel eens vergissen..). Dus: pleiten voor meer spellingpraktijk? Jazeker!
|