12th October 2011, 15:21
|
Registered User
|
|
|
|
'Nucleair spion' Vanunu mag Israël niet uit
Dit vind ik nu een artikel waar ik het moeilijk bij heb. Zowel om op te reageren, als om eigenlijk iets concreet over te voelen en verwoorden.
Enerzijds vind ik het volkomen normaal dat de man gevangenisstraf heeft gekregen, en dat hem nu ook sancties worden opgelegd wat betreft zijn toekomst. Maar anderzijds stel ik mij ook beetje vragen bij heel het gebeuren. De man heeft namelijk al een aantal misdaden begaan die grote effecten hadden kunnen hebben, dit is gelukkig niet gebeurd. Is het dan wel verantwoord om zo iemand vrij rond te laten lopen in de samenleving, die hij onrechtstreeks in groot gevaar kan brengen? Daar ligt juist voor mij de moeilijkheid. Ik vind het namelijk niet verantwoord gezien zijn verleden, maar mensen kunnen veranderen. Mensen verdienen een tweede kans, net zoals elke leerling elke les een nieuwe kans verdient. Maar is dat eerste dan een argument om iemand achter slot en grendel te steken? Want als dit gebeurd, moet de halve wereld worden opgesloten bij wijze van spreken. Dat is ook niet echt effectief en optimaal voor de samenleving. Een moeilijke situatie ...
|