Enkele post bekijken
Oud 11th October 2011, 23:35
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User

Het lijkt me logisch dat leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs voor Engels kiezen in plaats van voor Nederlands. Ik denk niet dat er op die leeftijd al veel leerlingen bezig zijn met welke keuzemogelijkheid er voor hun carriere en toekomst het beste zou zijn. De meeste leerlingen van 12 ŕ 13 jaar kiezen volgens mij hooguit voor wat het stoerste, het leukste en het makkelijkste is.
Als ze mij op die leeftijd hadden laten kiezen tussen Frans of Engels, zou ik toch ook resoluut voor Engels gekozen hebben, terwijl ik nu heel tevreden ben dat ik toch ook een beetje Frans kan.
De argumenten die ik in de reacties op dit artikel gelezen heb, om te pleiten voor het Nederlands zijn, naar mijn mening allemaal waar. Ik denk echter niet dat ze overtuigend genoeg zijn voor leerlingen. De enige mogelijkheid om het tij te keren lijkt me om het Nederlands als verplicht van te integreren in het Franstalig onderwijs in ons land.
Als laatste wil ik er toch nog even bij vermelden dat ik vind dat het Engels toch ook een zeer belangrijke taal is, als je kijkt naar carrieremogelijkheden.
De idee dat Engels enkel nuttig zou zijn als je tewerkgesteld zou worden op internationaal niveau of bij een multinational, vind ik een beetje kort door de bocht.
Met citaat antwoorden