Enkele post bekijken
  #1  
Oud 11th October 2011, 10:19
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Economie wordt verplicht schoolvak

Economie wordt verplicht schoolvak
Leerlingen secundair onderwijs krijgen vanaf 2014 les over geldzaken

Ze kunnen niet altijd een aandeel van een obligatie onderscheiden en horen het in Keulen donderen wanneer ze het woord 'laagconjunctuur' in de maag gesplitst krijgen. Maar er komt beterschap: alle leerlingen van het secundair onderwijs krijgen vanaf 2014 Economie als verplicht basisvak.
Nu de bankencrisis volop woedt, laait het debat op of leerlingen in het secundair onderwijs meer economie moeten krijgen. Drie jaar geleden al, vlak na het Fortis-debacle, zei toenmalig onderwijsminister Frank Vandenbroucke (SP.A) dat Vlaamse leerlingen zich meer bewust zouden moeten worden van wat er zich afspeelt in de financiële wereld. De eindtermen werden vorig schooljaar geactualiseerd, met daarin meer aandacht voor de socio-economische samenleving. Via mini-ondernemingen, workshops, bedrijfsbezoeken of films krijgen de leerlingen van het secundair onderwijs nu al die moeilijke economische woordenschat zachtjes ingelepeld.

De grote verandering komt er pas vanaf 2014 met een nieuw decreet. Vlaams onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) is het secundair onderwijs en haar ingewikkelde structuren aan het vernieuwen. Daarin streeft hij onder meer naar een brede algemene vorming. Opvallend: economie wordt vanaf de eerste graad een verplicht basisvak in alle richtingen. Zelfs voor de leerlingen die Latijn en Grieks studeren.

Ongeletterde studenten

De economische richtingen kunnen in ieder geval een boost gebruiken. In het schooljaar 2007-2008 telden die richtingen 31.530 leerlingen (27 procent). In 2010-2011 zakte dat aantal naar 29.800 leerlingen (26 procent). Tien jaar geleden was dat nog 32 procent. Die daling heeft nefaste gevolgen. 'De economische kennis van onze eerstejaarsstudenten, die geen of weinig economie kregen in het secundair, is zo goed als nihil', zegt Marie-José Schalley, lector Economie aan de Lerarenopleiding van de Antwerpse Karel de Grote-Hogeschool. 'Vertel je hen over aandelen, obligaties en bedrijfsvoorheffing, dan horen ze het in Keulen donderen.'

Die 'ongeletterdheid' gaat verder dan haar studenten, zegt ze. 'Weet je dat ik vaak dokters en ingenieurs hoor zeggen dat ze hun geld niet kunnen beheren omdat het hen aan de basiskennis ontbreekt?'

Henri Christiaen, Vlaams inspecteur Economie, kan daarom de geplande hervormingen alleen maar toejuichen. 'Economie als basisvak is onontbeerlijk', benadrukt Christiaen. 'Over de maatschappelijke relevantie kan je moeilijk discussiëren. Sla een krant of tijdschrift open, en je wordt overdonderd met socio-economische informatie en financiële berichten. We moeten de leerlingen een gezonde, kritische kijk bijbrengen op het reilen en zeilen van de economie. Dat bevordert een beter beoordelingsvermogen.'

Net dat beoordelingsvermogen is zoek, vindt Itinera-hoofdeconoom Ivan Van de Cloot. 'Maar al te vaak wordt er geschoten op de pianist. In dit geval: de economist. Mensen wantrouwen ons. Ze geven ons de schuld dat ze geld verliezen. Dat ze hun job verliezen. Het is dan ook belangrijk voor onze democratie dat hun economische kennis erop vooruit gaat', legt Van de Cloot uit. 'Wie niet weet wat de oorzaken en gevolgen zijn van deze bankencrisis, zal als burger, bij de verkiezingen, nooit de juiste keuzes kunnen maken. Omdat hij simpelweg niet weet welke politici hij verantwoordelijk moet stellen voor die crisis. '

Bron: De standaard, 11 oktober 2011

Mening: Als leerkracht economie in spe ben ik hier uiteraard zeer blij mee. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat jongeren leren omgaan met geld. Als de jongeren van tegenwoordig (die geen economie hebben gehad) later alleen gaan wonen hebben ze vaak problemen met belastingen en dergelijke. Daarom vind ik dat oa. belastingen, berekening van loon, zwangerschapsverlof,... aan bod moeten komen in deze economielessen.
Met citaat antwoorden