Leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs in Wallonië kiezen steeds vaker voor het Engels als tweede taal en niet voor het Nederlands. Dat meldt La Libre Belgique dinsdag op basis van cijfers van Etnic, het bureau voor de statistiek van de Franse gemeenschap.
De recentste cijfers hebben betrekking op het schooljaar 2009-2010. Toen kozen 23.768 Waalse leerlingen van het eerste jaar secundair voor Engels als tweede taal, of 51 procent, 21.615 volgden Nederlandse les (46 procent) en 939 leerlingen leerden Duits (2 procent). Vermoedelijk is de kloof tussen Engels en Nederlands sindsdien nog wat groter geworden.
In 2007-2008 hielden het Engels en het Nederlands elkaar nog in evenwicht. Ze trokken toen respectievelijk 49 en 48,7 procent van de leerlingen aan.
De verminderde populariteit van het Nederlands doet zich al langer voor en is zichtbaar in alle netten. In de katholieke scholen blijft het Nederlands wel nog de belangrijkste tweede taal, met een aandeel van 51,2 procent in 2010-2011
Bron: dinsdag 11 oktober 2011
www.destandaard.be
Eigen mening: Deze trend vind ik toch onrustwekkend, in ons land worden er drie talen gesproken. Mensen die in Wallonië wonen zouden verplicht als tweede taal Nederlands moeten krijgen. Ondertussen is toch al overduidelijk gebleken hoe belangrijk het in België is, om zowel Nederland als Frans te spreken. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de hele heisa rond het kiesdistrict Brussel-Halle-Vilvoorde. In het lager onderwijs dat ik volgde was de Franse taal een verplicht vak, en ik ben blij dat mij toch in in deze taal kan behelpen.