Enkele post bekijken
Oud 11th October 2011, 04:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Thumbs down 'Dexia was geen bank meer maar een hefboomfonds'

'Dexia was geen bank meer maar een hefboomfonds'

BRUSSEL - Eind 2008 moest de bank elke avond 265 miljard euro lenen op dagbasis, evenveel als de huidige Griekse staatsschuld.

'Dexia was toen al geen bank meer maar een hefboomfonds', zei voorzitter Jean-Luc Dehaene gisteren op een persconferentie waarop gedelegeerd-bestuurder Pierre Mariani en hijzelf vooral onschuldig pleitten voor de toestand waarin zij Dexia in 2008 aantroffen.

'Toen ik die de zomer, midden in de nacht, opgebeld werd door premier Yves Leterme had ik er geen flauw idee van welke verantwoordelijkheid ik op mijn nek haalde door het voorzitterschap te aanvaarden', vertelde Dehaene. 'Ik heb toegezegd omdat de regering anders met een gigantisch probleem zat.

'Al snel bleek dat het een bijna onmogelijke taak was', blikte Dehaene gisteren licht geëmotioneerd terug. 'In 2006 financierde de bank nog voor 40 miljard langetermijnkredieten met kortetermijnmiddelen. In 2008 was dat 265 miljard, ofwel 43 procent van het balanstotaal.'

'De situatie was aberrant', zegt Mariani. 'Maar we zijn er meteen ingevlogen. We hebben ons uit zowat vijftien landen teruggetrokken en hebben onze operationele kosten met 15 procent verminderd. Akkoord, we moeten nu nog steeds zo'n 110 miljard euro of 19 procent van ons balanstotaal op dagbasis lenen om onze kredietportefeuille te financieren. Dat is inderdaad te veel, maar toch al een pak minder dan drie jaar geleden.'

'Toch waren we goed op weg. Maar dan raakte de eurozone in crisis. Overheidspapier dat tot dan uiterst solide leek, zakte plots in waarde en werd steeds minder bruikbaar als onderpand om in onze dagelijkse liquiditeitsbehoeften te voorzien. De situatie werd onhoudbaar.'

Dehaene ontkent dat hij twee weken geleden de waarheid geweld aandeed toen hij ontkende dat de groep zou gesplitst worden. 'Zelfs zonder aan zinsontleding te doen - want dit is formeel geen splitsing - lag er toen ook echt geen scenario in die zin op tafel. En als dat wel zo was geweest, kon dat alleszins onmogelijk publiek gemaakt worden zonder paniek te veroorzaken.'

Blijft de vraag wie Dexia voortaan zal leiden. 'Het is niet aan mij om daarover te beslissen', zei Mariani. 'Dat komt toe aan de raad van bestuur. Maar als het van mij afhangt: ik ben niet van het soort om mijn verantwoordelijkheden te ontvluchten, ook niet als het moeilijk gaat.'

'Sommigen nemen in dit soort situaties ontslag', zegt Dehaene. 'Dat heet dan zijn verantwoordelijkheid nemen. Voor mij is dat eerder ze ontvluchten.'

Dehaene neemt ontslag als beheerder van Dexia bank België nu die eigendom wordt van de staat en stelt zijn mandaat als voorzitter van de holding ter beschikking van de regering. 'Ik heb nooit de ambitie gehad om op deze stoel te zitten.'

Blog DSBiz, 11-10-2011