10th October 2011, 22:01
|
Registered User
|
|
|
|
[B]Duitsland heropent jacht op honderden oud-nazi's[/B]
Naar mijn mening is het ,65 jaar na de feiten, te laat om de oud-nazi’s te berechten. Dat ze een enorme schade hebben aangericht valt niet te ontkennen en de feiten waren gewoonweg gruwelijk. Maar toch denk ik dat het straffen van bejaarde oud-nazi's een beetje over the top is.
Ten eerste zijn deze mensen volledig geïndoctrineerd geweest met de nazi-ideologie. Ze zien vaak het leed dat ze hebben aangericht nog altijd niet omdat ze verblind zijn door de ideologie. Deze mensen zijn een resultaat van de maatschappij die Hitler creëerde. Het is moeilijk om hen tot andere gedachten te brengen omdat zij gevormd zijn binnen een omgeving van haat en ergernis. Het volgende klinkt misschien cru, maar het heeft geen zin om deze mensen nu nog te gaan berechten. De kosten voor het onderzoek en de berechting lopen vaak erg hoog op. En welk voordeel haalt de maatschappij eruit dat mensen die niet erg lang meer te leven hebben gestraft en gerehabiliteerd worden? Men had de oorlogsmisdadigers en andere nazi's die men te pakken kreeg onmiddellijk na de oorlog, intensief moeten begeleiden. Zo had een deel van het probleem van het verder uitdragen van de nazi-ideologie bij de basis aangepakt kunnen worden.
Ten tweede denk ik dat er altijd mensen zullen zijn die zich aangesproken voelen door de nazi-ideologie. Hoe jammer het ook is, WOII zal de huidige en toekomstige maatschappijen altijd blijven achtervolgen in de vorm van kleine groepen mensen die vasthouden aan de ideologie.
Ten derde denk ik ook niet dat het joodse volk zijn slag thuishaalt met het vervolgen en berechten van bejaarde mensen. Het is voor het joodse volk niet eerbaar om ouderen, die verjaarde misdaden hebben gepleegd, te berechten.
Ten slotte wil ik nog zeggen dat de gruwelen die tijdens WOII gepleegd zijn door de nazi’s, in de toekomst de mensheid ervan zullen weerhouden ze te herhalen.
|