DEN HAAG - Ouders zeuren te veel en leraren nemen ouders niet serieus.
Het wantrouwen tussen ouders en docenten is nog altijd levensgroot op middelbare scholen en in het middelbaar beroepsonderwijs. Beide groepen willen wel anders, maar dat schijnt maar niet te lukken.
Dat blijkt uit een gisteren gepresenteerd onderzoek van het sociaal wetenschappelijk onderzoeksinstituut ITS, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen en de Onderwijs Innovatie Groep.
Ouders hebben vaak totaal andere verwachtingen van docenten en andersom. Zo wil de helft van de ouders dat de wijze waarop zij hun kinderen opvoeden een vervolg krijgt op school, blijkt uit het onderzoek waarin ruim 700 leerlingen, ruim tweeduizend ouders en evenzoveel docenten zijn ondervraagd. Maar als docenten dan opvoeden en kinderen bijvoorbeeld aanspreken op hun onbeschofte gedrag, dan komen diezelfde ouders verhaal halen, zegt onderzoeker Frederik Smit van het ITS. Ruim een kwart van de ouders heeft wel eens contact gezocht met school uit onvrede over opvoedkundige kwesties. Ook heeft een kwart van de ouders wel eens overwogen de leerling van school te halen.
Opvallend in het onderzoek is dat docenten zelf aangeven de klassen goed onder controle te hebben, maar dat leerlingen en ouders daar heel anders over denken.
Een verklaring voor het wederzijdse onbegrip tussen leraren en ouders is volgens Smit dat er in de lerarenopleiding te weinig aandacht voor is. Tegenwoordig hebben de veel hoger opgeleide ouders vaak geheel eigen opvattingen over opvoeding en onderwijs. "Veel ouders hebben zich sneller tot pedagogen ontwikkeld, dan docenten zich hebben ontwikkeld als volwaardige gesprekspartners", denkt directeur Werner van Katwijk van ouderorganisatie Ouders en Coo. Smit en Van Katwijk vinden dat docenten aan het begin van het jaar met ouders om de tafel moeten om wederzijdse verwachtingen uit te spreken. Conflicten gaan nu bijna altijd over verkeerde verwachtingen.
www.bndestem.nl Auteur: Mayke Calis | dinsdag 04 oktober 2011
Ik heb het artikel voor de duidelijkheid bij Europa geplaatst omdat het een Nederlands onderzoek betreft. Naar mijn mening zou een gelijksoortig onderzoek in België misschien wel dezelfde resultaten opleveren.
Wat ik vooral interessant vind, is de verklaring van de onderzoeker voor het wederzijdse onbegrip: te weinig aandacht in de lerarenopleiding voor de relatie ouders - leraren. Ik heb (nog) geen idee of er hier binnen de KHK aandacht aan besteed wordt. Mij lijkt het in ieder geval wel nuttig.