10th October 2011, 15:39
|
Registered User
|
|
|
|
Kauwgom verhoogt concentratie van leerlingen
Kauwgom verhoogt concentratie van leerlingen
Leerlingen van een basisschool hebben het recht op kauwgum tijdens de les in eigen handen genomen. Gewapend met een studie waarin aangetoond wordt dat het bijten op een kauwgum de concentratie verhoogt, halen ze een pakje uit hun boekentas in Älvsbyn.
De Nationale Vereniging van Leraars kent de studie maar vindt het gedrag van de kauwende leerlingen tegenover hun leraars ongepast. De school laat het kauwen tijdens de les nu toe maar alleen als de ouders van de leerlingen ermee akkoord gaan. Bovendien mogen de bollebozen alleen suikervrij kauwmateriaal meebrengen naar school. "Ik gebruik zo'n vijf ā zes kauwgommen per dag. Alleen het lesuur voor de middagpause stop ik er geen in mijn mond", vertelt Anna Ljuslinder aan de krant Aftonbladet. "Maar ik gebruik altijd kauwgom tijdens de lessen wiskunde en wetenschappen. Het verhoogt mijn concentratie, het houdt me scherp. Zonder kauwgum zit ik daar maar in mijn bank te kletsen tegen andere leerlingen en hoor ik nauwelijks wat de leraar zegt."
De Zweedse heeft alvast de wetenschap aan haar kant. Uit studies blijkt namelijk dat kauwen de concentratie en alertheid helpen verhogen. Een mogelijk verklaring hiervoor is dat door het extra bewegen van de kaken tijdens het kauwen er meer bloed naar de hersenen stroomt. Toch heeft de Nationale Vereniging van Leraars bedenkingen bij het toelaten van kauwgom in de klas. "Het is een belediging voor de professionaliteit van onze leraars", besluit voorzitster Metta Fjellkner. (vsv)
www.hln.be
Ik heb dit artikel gepost om dat ik dit maar een bizar idee vind om kinderen kauwgom in de klas te laten eten.
Ik vind het geen goed idee om de leerlingen in de klas kauwgom te laten eten. Ik zou het als leerkracht in mij les alvast niet toelaten. Er zijn andere manieren om aan je geheugen te werken dan kauwgom te eten tijdens de lessen. Het kan natuurlijk na of voor de lessen maar tijdens de lessen vind ik het echt niet kunnen. Of het ook effectief veel effect heeft op de concentratie is in dit artikel niet echt duidelijk. Weegt het feit dat leerlingen tijdens je les zitten te kauwen niet te hard op tegen het feit dat hun concentratie misschien een heel klein beetje verbeterd? Ik blijf het een slecht idee vinden.
|