Koppel krijgt één jaar cel voor dealen in bijzijn van peuter
TONGEREN - De correctionele rechter in Tongeren heeft een 38-jarige man en 40-jarige vrouw uit Genk veroordeeld tot één jaar cel en een boete van 5.500 euro voor het dealen van heroïne. Het Genkse koppel deed dit geregeld in het bijzijn van hun één jaar oude zoontje.
De feiten speelden zich af in Genk tussen 1 januari 2010 en 15 oktober 2010. De Genkse politie betrapte het koppel op verdachte handelingen, en dat vaak in het bijzijn van hun peuter.
Volgens de rechter zorgen de veroordeelden voor maatschappelijke overlast en een gevoel van onveiligheid, waardoor een effectieve gevangenisstraf zeker gerechtvaardigd is.
Beide beklaagden dealden een niet nader bepaalde hoeveelheid heroïne en werden in april 2009 al veroordeeld tot 175 uur werkstraf voor gelijkaardige feiten. Omdat de rechter niet vreest dat het koppel zal vluchten, wees hij het verzoek tot onmiddellijke aanhouding af.
Mening: Ik vind het zeker terecht dat deze ouders bestraft worden voor het dealen van drugs in het bijzijn van hun peuter. Ik vind ook dat je als ouders zelf verantwoordelijk bent voor het opvoeden van je kinderen en volgens mijn mening moet een kind aanwezig zijn bij het dealen van drugs. Ook al is de peuter maar één jaar oud en maakt hij dit niet allemaal volledig bewust mee, toch vind ik dat dit de opvoeding van het kind bemoeilijkt. Het is ook onverantwoordelijk van de ouders om drugs te dealen in het bijzijn van hun peuter.
Bron: De Standaard maandag 10 oktober 2011 (12h26)
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111010_060