Citaat:
Temmerman wijst erop dat er voor heel wat voedingsmiddelen met ongezonde onverzadigde vetten alternatieven zijn met gezondere verzadigde vetten. Alleen zijn die vaak duurder. Ze vindt dat er een systeem moet komen waardoor ongezond voedsel duurder wordt en gezond voedsel goedkoper.
|
Serieuze fout in dit artikel.
Toen ik het las, heb ik even mijn eigen kennis van gezonde voeding in vraag gesteld, want ik heb altijd gedacht dat onverzadigde vetten net gezonder waren dan verzadigde vetten. Na het even gecontroleerd te hebben, kon ik weer gerust ademhalen, heb ik mijn leerlingen toch niet al 4 jaar blaasjes wijsgemaakt.
Het zijn wel degelijk de verzadigde vetten die schadelijk zijn (op kamertemperatuur vast zoals frietvet) ipv onverzadigde (op kamertemperatuur vloeibaar zoals olie).
Ofwel heeft de journalist zijn werk niet goed gedaan ofwel weet ons Marleentje niet goed waar ze mee bezig is...
Ik hoop dat het het eerste is.
Ik vind zo'n belasting op zich geen slecht idee, maar eerder gezonde voeding goedkoper maken lijkt me ook beter. Anderzijds zal dat laatste de overheid geld kosten en het eerste geld opbrengen, dus ik vrees ervoor...
Het is ook zo dat de boeren nu al zeer moeilijk kunnen overleven omdat de voedselprijzen zo laag zijn, dus dan zal de overheid dat geld wel uit de eigen kas moeten halen, waardoor er op iets anders dan weer bespaard zal moeten worden...
En wat er gezegd wordt over die arme mensen die uit noodzaak voor de ongezonde voeding kiezen: ik denk niet dat dat altijd enkel uit noodzaak is, vaak uit onwetendheid, reeds lang bestaande gewoonten (als je ouders je nooit geleerd hebben om veel groentjes te eten) en ook luiigheid (McD en diepvriespizza's en lasagna is veel gemakkelijker dan zelf koken).
Bepaalde groenten zoals ui, wortelen, tomaten enz. zijn echt spotgoedkoop. Ook aardappelen zijn de grote kost niet. Wat wél veel geld kost is vlees en groenten en fruit dat buiten het seizoen gekocht wordt. Men zou het geld van die taks dan ook kunnen gebruiken om de armere groepen uit de samenleving via het OCMW ofzo een 'aankoophulp' aan te bieden: iemand die 1x per week ofzo mee gaat winkelen en mee zoekt naar gezonde en toch goedkope voeding en gerechten ofzo.