Enkele post bekijken
Oud 8th October 2011, 10:01
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User

Ik ben het volledig eens met 'mamaInge'. Er is op zich toch niks mis met kinderen die een gsm hebben? Dat is natuurlijk op voorwaarde dat ze die weten te gebruiken.

In Klasse staat er deze maand trouwens een interessant artikel Slim met een smartphone met een aantal tips over hoe je als school hiermee kan opgaan. Het gaat dus algemeen gezien over het al dan niet verbieden van de gsm, met uitbreiding van de tegenwoordig zeer populaire smartphones.Het volledige artikel vind je hier.

Op de vraag of het wenselijk is al van in de basisschool een gsm-beleid te hebben, antwoord Clo Willaerts (internetexpert, moeder van twee en auteur van Het Conversity Model, een handboek over sociale media) in het artikel het volgende:

Citaat:

Clo Willaerts: "Negen jaar is geen uitzonderlijke leeftijd om een gsm te krijgen. Dat is vaak een in oorsprong dure gsm die papa doorgeeft als hij een nieuwe smartphone koopt. Toestellen waarmee je op het internet kan, en dat doen ze dan ook: spelletjes spelen, grappige YouTube-filmpjes bekijken. Probleem is dat veel jonge mensen niet weten dat je bijvoorbeeld niet zomaar iemand herkenbaar mag fotograferen zonder dat hij zijn toestemming geeft. Over wetten op privacy en het portretrecht licht je je leerlingen dus het best tijdig in."

Gsm's volledig verbieden op school lijkt mij dan ook een beetje achterlopend op de tijd. Wat uit het artikel in Klasse sterk naar voor komt, draagt dan ook mijn voorkeur weg: maak er goede afspraken rond en verklaar vooral aan de kinderen, waarom het niet altijd en overal gepast is om met een gsm bezig te zijn. Daaruit kunnen ze dan ook écht iets leren. Kinderen grofweg een gsm verbieden is om onbegrip en misbruik vragen, denk ik.
Met citaat antwoorden