Enkele post bekijken
  #1  
Oud 7th October 2011, 18:43
Jan Cornelissen Jan Cornelissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 65
NMBS trekt tarieven op

De NMBS trekt vanaf 1 februari 2012 de tarieven op met gemiddeld 2,83 procent. Dat is vandaag beslist na een raad van bestuur. Een beslissing over het ondernemingsplan viel er nog niet.

De NMBS past de tarieven altijd aan in februari. De hoogte van de stijging hangt mee af van het al dan niet halen van de stiptheidsnorm. Haalt de NMBS die norm niet - zoals dit jaar het geval was - dan valt de tariefverhoging lager uit. Hierdoor valt de stijging ook dit jaar lager uit dan de inflatie. Dat is overigens al enkele jaren zo. In 2011 bedroeg de gemiddelde stijging van de NMBS-tarieven 1,24 procent.

Maximumprijs naar 20,10 euro
De gemiddelde stijging van de tarieven volgend jaar is 2,83 procent. Concreet gaat de minimumprijs (traject 3 kilometer) van het standaardbiljet van 1,60 naar 1,70 euro, en gaat de maximumprijs (traject van 150 kilometer) van 19,60 euro naar 20,10 euro.

De treinkaarten (abonnement) kennen een tariefstijging van 2,27 procent.

De Rail Pass kost volgend jaar 76 euro (2de klas), in plaats van 74 euro. De prijs in 1ste klas gaat van 113 naar 117 euro.
Het tarief van een Campuskaart stijgt met 2,29 procent.
Het Seniorenbiljet zal 5,30 euro kosten in plaats van 5,20 euro. In eerste klas blijft dit 12 euro.

Blijven ongewijzigd: Go Pass 1 en 10, en de Key Card.

De raad van bestuur nam nog geen beslissing over het ondernemingsplan. De discussie daarover wordt op 18 oktober voortgezet. (belga/mvdb)

Bron: DeMorgen.be op 07/10/2011

Bespreking:

Het is opvallen dat in deze tijden van toenemende kritiek op de dienstverlening van de NMBS dat zij durven aan te kondigen dat zij daarbij de tarieven optrekken. Ik kan me voorstellen dat wanneer sommige mensen dit zullen lezen ze de keuze zullen maken om niet te kiezen voor het openbaar vervoer. Natuurlijk moet men rekening houden met de toenemende kosten. Maar dan moet men ook rekening houden met de klachten over de dienstverlening.
Met citaat antwoorden