6th October 2011, 20:25
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
|
|
Ik begrijp het toch niet zo goed, vrees ik. Jonge kinderen zitten in een levensfase waarin ze zeer gemakkelijk vreemde talen leren. Daarom zou ik graag een zinnig antwoord vinden op de vraag waarom iemand in een klasje zou moeten assisteren in de Turkse taal, terwijl net die kinderen door o.a. spel heel gemakkelijk Nederlands kunnen leren op korte tijd. Volgens mij is de kans groot dat de kinderen weinig of geen moeite zullen doen om hun Vlaamse leeftijdsgenootjes te verstaan en om met hen in het Nederlands te communiceren. Ik hou mijn hart vast. Zien we binnenkort in onze Belgische scholen Turkse leerkrachten les geven in hun eigen taal?
Het argument van een groter veiligheidsgevoel vind ik larie. Door een tweede persoon (zonder onderwijsbevoegdheid) voor de klas te laten staan, vind ik dat de leerkracht naar de achtergrond verschoven wordt. Om een 'veilig' gevoel in de klas te creëren is het in eerste instantie nodig dat de leerkracht de kans krijgt om een band te scheppen met haar leerlingen. Ik vind trouwens dat het niet kan dat een buitenstaander zomaar in de klas wordt toegelaten. Wat in de klas gebeurt, blijft in de klas en wordt hoogstens aan de betrokken ouders, collega's, directie of CLB gemeld. Laat ons hopen dat in de toekomst de discretie niet in het gedrang komt.
|