Enkele post bekijken
  #1  
Oud 5th October 2011, 15:26
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
BHV-akkoord maakt burger niet veel uit

BHV-akkoord maakt burger niet veel uit

Het akkoord rond de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde maakt de burger niet zoveel uit. Dat zegt Knack-directeur Rik Van Cauwelaert. 'Het is een proper akkoord. De Vlamingen hebben goed standgehouden.'


‘Een echte splitsing kan je dit niet noemen,’ zei Rik Van Cauwelaert vanochtend in het Radio 1-programma De Ochtend in een analyse van het tweede BHV-akkoord dat formateur Di Rupo en de acht onderhandelende partijen vannacht hebben bereikt. ‘Er worden immers Franstalige magistraten gedetacheerd naar Halle-Vilvoorde.’

Franstalige criminaliteit

Volgens Van Cauwelaert is die detachering geen slechte zaak. ‘Er vloeit nogal wat criminaliteit over van Brussel naar Halle-Vilvoorde. Het gaat vooral om Franstalige criminaliteit. Nu kunnen die feiten behandeld worden op de plaats waar ze gebeuren en moeten we enkel voor de afhandeling naar Brussel.’

Proper akkoord

Nog volgens Van Cauwelaert is een ‘proper akkoord’ en hebben de Vlamingen goed standgehouden. ‘Iedereen heeft Wouter Beke onderschat. Hij is niet de Markske van de Kampioenen die sommigen in hem zien. Hij heeft de MR meegekregen in dit akkoord. Er worden geen nieuwe faciliteiten ingeschreven in de grondwet zoals Charles Michel op een gegeven moment gevraagd heeft.’

Heisa rond Dexia

De hervorming van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde was volgens Rik Van Cauwelaert nodig om in heel het land een grotere gerechtelijke hervorming door te voeren. Dat er na vele dagen van uitzichtloze onderhandelingen toch nog een akkoord is bereikt, is volgens de Knack-directeur mee een gevolg van ‘de heisa rond Dexia.’ ‘Hierdoor werden de onderhandelaars plots door vaart bevangen.’

Vlaams spaargeld

Di Rupo en de acht onderhandelende partijen staan nu zeer dicht bij een totaalakkoord over het communautaire luik in de regeringsvorming. De formateur heeft nog bijzonder weinig tijd om te beginnen aan de begroting die op 17 oktober moet worden voorgelegd aan Europa. ‘Ik hoor overal dat er aan alle vormen van sparen zal worden geraakt. Het meeste spaargeld zit natuurlijk bij de Vlamingen.’ (EE)

De Knack - Rik Van Cauwelaert
woensdag 05 oktober 2011 om 07u18


Het is logisch dat ik dit artikel onder 'politiek' heb geplaatst, omdat het gaat over de akkoorden rond BHV.
Ik ben het niet helemaal eens met wat er in het artikel staat. Volgens mij zijn er wel heel wat mensen die zich interesseren in de splitsing van BHV en alle gevolgen vandien. Het hangt er deels wel vanaf waar je woont. Mensen in de Kempen zullen het misschien minder belangrijk vinden dan mensen die in de rand rond Brussel wonen. Ook al duurde het heel lang vooraleer er een akkoord was, toch is dit voor velen wel belangrijk.
In het artikel staat er ook dat men moet besparen en dat ze dat waarschijnlijk op de kap van de spaarder zelf zullen doen. Dit zullen zowel de Vlamingen als de Walen niet graag horen. Dan mag het BHV akkoord sommige mensen niet interesseren, volgens mij gaan ze wel wakker liggen als er aan hun spaargeld wordt gezeten.
Met citaat antwoorden