Enkele post bekijken
Oud 5th October 2011, 14:49
AVO AVO is offline
Registered User

Akkoord over gerechtelijke splitsing BHV is rond

Er komt dus een Vlaams parket in Halle- Vilvoorde en een tweetalig parket in Brussel. In Brussel moet er minstens 1/3e van de magistraten tweetalig zijn omdat men de rechtbanken daar gaat ontdubbelen( een Nederlandstalige en een Franstalige rechtbank).

Franstaligen kunnen berecht worden in hun eigen taal door middel van een tolk of men maakt gebruik van die gedetacheerde tweetalige rechters uit Brussel.

Ook kunnen Franstaligen en Vlamingen een aanvraag indienen om in hun eigen taal berecht te worden indien beide partijen akkoord zijn. Dat laatste is dus een faciliteit waar de Franstaligen en de Vlamingen in heel België gebruik van kunnen maken.

Mij lijkt het alleszins in theorie een proper akkoord. Wel ben ik benieuwd naar eventuele praktische problemen/gevolgen dit kan geven maar ik zie er op dit moment geen grote(!) graten in.

Ondertussen hebben Bart De Wever en Ben Weyts ( Beiden N-VA) al een reactie gegeven op dit akkoord. Natuurlijk verschiet niemand ervan dat ze dit akkoord afschieten (Want dat doe je nu eenmaal als je in de oppositie zit) maar ik vind hun argumentatie behoorlijk zwak.

Ben Weyts spreekt hier van een etnisch wantrouwen doordat “ De Franstaligen enkel voor een rechter van hun eigen volk willen verschijnen”. Dat is klinkklare onzin. Het heeft helemaal niets te maken met de etnische afkomst van een rechter maar met de taal. Elke Belg heeft het recht om berecht te worden in zijn eigen taal ( zolang dat natuurlijk een officiële landstaal is).

Bart De Wever zijn retoriek is er behoorlijk op achteruit gegaan door te stellen dat er dan ook Turkse magistraten in Gent moeten verschijnen en Marokkaanse magistraten in Borgerhout. Sinds wanneer is het Turks of het Marokkaans een officiële landstaal?
A. Einstein
Met citaat antwoorden