Enkele post bekijken
Oud 4th October 2011, 19:54
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User

Marleen Temmerman (sp.a) ziet wel iets in Deense vettaks03/10/11, 09u18

Sp.a-senator Marleen Temmerman ziet wel iets in een vettaks, een belasting op ongezonde levensmiddelen die Denemarken invoert. Ze wil het idee alvast bestuderen, zei ze vandaag op de VRT-radio.

De Denen moeten voortaan belasting betalen voor ongezonde vetten in hun levensmiddelen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Boter en bepaalde soorten vlees bijvoorbeeld worden daardoor duurder.

Temmerman wijst erop dat er voor heel wat voedingsmiddelen met ongezonde onverzadigde vetten alternatieven zijn met gezondere verzadigde vetten. Alleen zijn die vaak duurder. Ze vindt dat er een systeem moet komen waardoor ongezond voedsel duurder wordt en gezond voedsel goedkoper.

Zo'n systeem zou niet alleen beter zijn voor het individu, maar ook voor de samenleving. Overgewicht en de ziektes die ermee gepaard gaan kosten immers veel geld aan de gezondheidszorg, zei Temmerman nog. (belga/mvdb)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...e-vettaks.dhtml

Datum: 03/10/2011

Mening

Net als Jasper twijfel ik aan het nut van de belasting. De reactie van de Denen zegt naar mijn mening al genoeg, want hieruit blijkt dat ze helemaal niet bereid zijn om het ongezonde voedsel links te laten liggen.

Hier zie ik de invoering van zo'n vettaks niet snel gebeuren. Wat Temmerman zegt is waar, overgewicht kost de gezondsheidszorg inderdaad veel geld, maar in de praktijk wordt er nog steeds te weinig gedaan om dat overgewicht te bestrijden. Gezond voedsel goedkoper maken vind ik een goed idee, maar ik vind niet dat dit meteen gepaard moet gaan met het innen van een taks op producten met veel onverzadigde vetten. Als men echt wil dat we gezonder gaan eten, waarom wordt gezond voedsel dan nog steeds zo weinig gepromoot?
Met citaat antwoorden