3rd October 2011, 14:40
|
Registered User
|
|
|
|
Sigaretje gaat voor Waalse ambtenaren van de arbeidstijd af
Ambtenaren van de Waalse administratie die roken, moeten zich voortaan registreren bij het verlaten van het gebouw en bij hun terugkeer. De tijd die ze roken wordt afgetrokken van hun arbeidstijd.
In een brief aan het kader schrijft de algemeen directeur van de administratie - Service public de Wallonie - dat de aanwezigheid van rokende ambtenaren voor de kantoren geen positief imago geeft aan de administratie. De ambtenaren worden dan ook gevraagd te roken in de binnenplaatsen binnen de kantoren of de parkings buiten, maar alleszins "uit het zicht" van voorbijgangers.
Dat schrijft Le Soir maandag. Het niet respecteren van deze maatregel, kan aanleiding geven tot een disciplinaire procedure. Nog volgens de instructies van de algemeen directeur moet het personeel zich registreren bij elk vertrek en aankomst, wat ook de reden is.
De vakbonden spreken van een nieuwe stigmatisering van rokers. Ze willen dat de directie terugkomt op de plannen.
Bron: GVA
Eigen mening:
Persoonlijk heb ik een dubbel gevoel bij deze regel.
Enerzijds vind ik het goed, want iedereen moet zijn werk doen en 'even hard' werken. Als je veel gaat roken, dan kunnen de rookpauzes al snel oplopen naar een uur per dag. Dit is vrij veel dat wegvalt van de werktijd en niet eerlijk t.o.v. werknemers die niet roken.
Anderzijds vind ik het wel overdreven dat de rokers zich elke keer moeten registreren bij het binnen- en buitengaan van het gebouw. Er zijn ook mensen die enorm lange koffiepauzes nemen en deze worden gewoon doorbetaald. Als ze deze regel dit ook in Vlaanderen willen invoeren, dan heeft men nog een lange discussie voor de boeg vrees ik.
|