Enkele post bekijken
  #3  
Oud 2nd October 2011, 11:18
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Scholen kampen met geloofscrisis

BRUSSEL - Zeven levensbeschouwingen moeten ingepast kunnen worden. Niet te doen, klagen de basisscholen. De koepel OVSG vraagt dat er dringend over nagedacht wordt.



Acht op de tien scholen uit het stedelijk en gemeentelijk onderwijs hebben gemeld dat ze organisatorische moeilijkheden ondervinden bij het invullen van de levensbeschouwelijke vakken. Dat leert de koepel OVSG (Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap) uit een rondvraag in juni, waarop 215 scholen, of de helft van de scholen uit het net, antwoordde. De resultaten verschijnen in het tijdschrift Imago.

Het OVSG had signalen opgevangen dat vele directeurs van het basisonderwijs worstelden met deze kwestie. De enquête bevestigt dat aanvoelen.

Het officiële onderwijs (steden, gemeenten, provincies, GO!) is verplicht lessen in alle erkende godsdiensten en niet-confessionele zedenleer aan te bieden als daar vraag naar is. De godsdiensten zijn rooms-katholiek, islamitisch, protestants, Grieks-orthodox, Israëlitisch en anglicaans. Ouders die in dit rijtje hun gading niet terugvinden, kunnen een vrijstelling vragen. De getuigen van Jehova doen dat al eens, of hindoes.

Dat geeft dus acht mogelijkheden. Dit allemaal georganiseerd krijgen, betekent een ingewikkelde puzzel die de scholen hoofdbrekens bezorgt: het lessenrooster in elkaar boksen, leerkrachten vinden, lokalen vrijmaken. Soms zien ze zich genoodzaakt grote klassen met verschillende leeftijdsgroepen samen te stellen.

En dan zijn er de vrijstellingen. De ouders die daarvoor kiezen, moeten zelf in lesmateriaal voorzien, waar het kind dan onder toezicht mee bezig is. Als er geen andere mogelijkheid is, wordt dat soms de leraarskamer of het kantoor van de directeur.

Een van de oorzaken van de miserie is dat de onderwijsreglementering achterhaald is.

'De verdeling van de lestijden is niet aangepast aan de nieuwe diversiteit', zegt Patriek Delbaere, directeur van het OVSG. 'Vroeger had je een grote groep die katholieke godsdienst volgde. Daarop was de verdeling gebaseerd, de kleinere groepen volgden. Nu liggen de kaarten anders. Doordat de overwegende groep kleiner is geworden, is ook het aantal lestijden afgenomen. Er kan daardoor minder gesplitst worden.'

Negenenveertig scholen gaven aan geen leerkracht islam te vinden. Dat had er voor een deel mee te maken dat die leerkrachten voorgedragen moeten worden. Bij de leermeesters islamitische godsdienst is daarbij een probleem gerezen omdat het erkende orgaan, de Moslimexecutieve, op apegapen ligt.

'Wij vragen niet om levensbeschouwing te weren uit de school', benadrukt Patriek Delbaere. 'We willen een oproep doen om dringend over de gevolgen van de nieuwe diversiteit te gaan nadenken.'


Bron: De Standaard
Datum: 1/10/2011

Mening:
Dit algemene artikel benadrukt duidelijk dat niet enkel de school in Duffel met het probleem kampt om verschillende levensbeschouwingen aan te bieden.
Hoewel het bijna organisatorisch (zowel qua plaats als leerkrachten) onmogelijk is om 7 verschillende levensbeschouwingen aan bod te laten komen, zou ik het toch jammer vinden dat het vak helemaal uit het aanbod zou verdwijnen. Alternatief? Misschien een vak 'Moraal' dat door alle leerlingen samen gevolgd kan worden en waarin de verschillende levensbeschouwingen kort aan bod komen. Daarnaast vind ik dat er dan na de schooluren ook de mogelijkheid moet zijn zich te kunnen inschrijven om hun specifieke godsdienst te volgen. Maar persoonlijk denk ik dat daar niet veel kandidaten voor te vinden zullen zijn...
Met citaat antwoorden