28th September 2011, 15:35
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
|
|
De term 'verkeersongevallen' kan zeker niet ontbreken in de lijst van de belangrijkste doodsoorzaken. Er vallen nog steeds veel slachtoffers in het verkeer, vandaar dat er maatregelen getroffen moeten worden.
Ik vind het niet meer dan normaal dat professionele chauffeurs geen druppel alcohol mogen drinken. Je bent verantwoordelijk voor je eigen leven en dat van de passagiers, dus alcohol in het bloed kan absoluut niet getolereerd worden. Ik begrijp dat men ook de beginnende en dus onervaren chauffeurs een nultolerantie wil opleggen, maar als dit voor de 'beginners' kan/moet, waarom dan niet voor iedereen? Als je aan het stuur zit ben je - net zoals de professionele chauffeurs - verantwoordelijk voor je eigen leven en dat van je passagiers. De verantwoorlijkheid van de chauffeur (professioneel of niet) gaat natuurlijk nog verder dan enkel 'in' de auto: als je roekeloos rijdt - al dan niet onder invloed van alcohol - breng je ook andere mensen in het verkeer in gevaar. Ik vind dat een nultolerantie moet kunnen: je bent BOB of je bent het niet. Heb je gedronken, dan kruip je niet achter het stuur en daarmee uit.
De oogcontrole vind ik ook geen slecht idee. Oudere mensen van wie het zicht al fel geminderd is of mensen met oogproblemen vormen een gevaar in het verkeer. Je brengt opnieuw jezelf en anderen in moeilijkheden als je niet beschikt over een goed zicht. Een oogtest om de tien jaar is dus aangewezen, maar ik denk dat dit moeilijk te verwezenlijken is: het kost de mensen tijd en geld en laat het nu net deze factoren zijn die we het liefst zo weinig mogelijk willen 'verspillen'...
Het is wel degelijk nodig dat het verkeer veiliger wordt, want zoals in het artikel wordt vermeld, vallen er nog steeds veel slachtoffers. Deze regels zijn een goed initiatief, maar je eigen verantwoordelijkheid opnemen is ook een belangrijke kwestie. Laten we eerst en vooral proberen om wat meer begrip en geduld te tonen in het verkeer, dan komen we al een heel eind verder.
|