Europees Parlement wil alcoholverbod voor onervaren autobestuurders
Elk chauffeur weet uit plichtsbesef tegenover zichzelf, medereizigers in de auto of zelfs op de baan en tegenover de wet dat je geen alcohol drinkt wanneer je een wagen bestuurt. Jammer genoeg houden veel mensen geen rekening met deze wet of maatregel. Velen denken: dat is toch hun zaak? Nee, juist niet, want zij brengen anderen in groot gevaar door hun onverantwoord gedrag. Hoeveel ongevallen hoor je niet in de media waarbij de dronken chauffeur veilig uit het ongeluk komt met hoogstwaarschijnlijk een kleine straf, terwijl hij wel doden op zijn geweten heeft? Ik vind dat deze nieuwe maatregel eigenlijk wel een goed punt maakt naar onervaren autobestuurders. Eigenlijk zou deze er al niet moeten zijn, omdat je automatisch weet hoe de vork aan de steel zit. Maar ik vind het wel een goed punt om hier extra aandacht aan te besteden. Tegenwoordig gebeurt ook meer carpooling dan vroeger, zeker naar fuiven en feestjes waar weinig parkeerplek is voorzien. Zelfs ben je dan geen chauffeur, vind ik het nog niet verantwoord om met een auto mee te rijden. Soms durven deze dronkaarden wel eens 'onnozel' doen in de auto, en daarbij beïnvloeden zij ook de bestuurder met alle gevolgen van dien. Als je dan echt alcohol wilt drinken, zoek dan een ander vervoersmiddel dat veilig is! Je moet je eigen leven niet op het spel zetten, maar denk ook eens aan een ander. Dat laatste lijkt wel moeilijk te zijn in een samenleving die doordrongen is van het egoïsme en het principe: ieder voor zich en God voor ons allen!
|