Speurders: "Dumitru heeft nooit spijt getoond"
20:00 Dumitru Ciurar (41) heeft volgens de speurders nooit spijt getoond over wat hij zijn slachtoffers heeft aangedaan. "Het lijkt wel alsof hij de zwaarwichtigheid van de feiten niet beseft", klonk het.
Stelian Ciurar (36), die iedere betrokkenheid bij de overvallen ontkent, vertelde de speurders grofweg dat de slachtoffers hem niets konden schelen. De speurders hadden geen al te beste indruk overgehouden aan Dumitru en Stelian. Eén van hen verklaarde op het einde van zijn getuigenis zelfs dat Dumitru's manier van doen hem angst inboezemde.
"Hij was grof, ik vond hem eerlijk gezegd nogal primitief. Soms bleef hij maar door razen en smeet hij ons van alles naar het hoofd. Op andere momenten lachte hij ons dan weer vierkant uit", zei de speurder.
Façade
Dumitru kwam volgens hem soms oerdom over, maar uit sommige antwoorden op vragen bleek dan weer zijn geslepenheid. Stelian was moeilijk te doorgronden. "Hij had een muur rond zich opgetrokken, waar je niet door kon. Hij was één en al façade."
Eerder hadden de speurders nog de foto's van de wedersamenstelling van de overval op Christiana Van den Eynde (73) toegelicht. Dumitru toonde daarop hoe hij de oude dame naar haar appartementwas gevolgd. Hij had aangeklopt en naar een dokter gevraagd.
Toen het slachtoffer de deur wilde sluiten, had Dumitru haar geduwd en haar halsketting afgerukt. Christiana viel op de grond. Dumitru sleepte haar naar de living en veegde haar gezicht met een doekje schoon. Hij had haar ring en armband afgedaan en de woning doorzocht. Daarna had hij de woning verlaten.
"Tijdens de wedersamenstelling zei hij nog dat hij het slachtoffer geduwd had, terwijl hij later verklaarde dat ze de deur tegen zich had gekregen en zo was gevallen. Dumitru ontkende dat hij haar geslagen of gestampt had. Hij zei dat het een oude dame was. Als ze jong was geweest, had hij haar wel op het hoofd gestampt", aldus de speurders.
Dinsdag komen de wetsdokter en de familieleden van Christiana getuigen. Zij overleed anderhalve maand na de overval aan haar verwondingen.
Bron:
http://www.gva.be/antwerpen/speurde...jt-getoond.aspx
Op het eerste zicht gaat dit artikel weinig maatschappelijk relevant zijn. Het lijkt meer een sensatiegericht persbericht om de processen tegen deze man op te volgen. Toch vind ik persoonlijk dat er wel enige relevantie in het artikel inzit. Namelijk ik stel mijzelf voortdurend de vraag: hoe kan iemand zo'n gruwelijke en verschrikkelijke daden verrichten zonder daar spijt van te hebben? Natuurlijk zijn er in sommige gevallen verzachtende omstandigheden zoals mensen met doorgeslagen stoppen die uiteindelijk niet meer weten wat ze aan het doen zijn. Dat vind ik nog een twijfelgeval als argument, maar deze mensen weten achteraf meestal wat ze hebben aangericht en ze willen daarvoor boeten uit spijt! Maar deze man lijkt totaal geen spijt te hebben. In mijn ogen zit deze dader dan al redelijk ver op geestelijk en emotioneel niveau. Die man is compleet gek of die voelt gewoon niets meer, want anders is er niemand die mij kan wijsmaken dat je zoiets je medemens kan aandoen zonder enige vorm van gevoelens of emotie. Natuurlijk sta ik altijd open voor pogingen tot verklaring, maar dan zal je straf uit de hoek moeten komen! Ik ben benieuwd ...